Pregled bibliografske jedinice broj: 1105182
Likovna kritika između dvaju svjetski ratova u osječkim dnevnim novinama na hrvatskom jeziku (1)
Likovna kritika između dvaju svjetski ratova u osječkim dnevnim novinama na hrvatskom jeziku (1) // Osječki zbornik, 35 (2020), 135-142 (domaća recenzija, prethodno priopćenje, znanstveni)
CROSBI ID: 1105182 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Likovna kritika između dvaju svjetski ratova u
osječkim dnevnim novinama na hrvatskom jeziku (1)
(Art Critique Between Two World Wars in Osijek
Daily Newspapers in Croatian (1))
Autori
Loinjak, Igor
Izvornik
Osječki zbornik (0473-4882) 35
(2020);
135-142
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, prethodno priopćenje, znanstveni
Ključne riječi
dnevne novine, likovna kritika, međuratno razdoblje, Osijek
(daily newspapers, art criticism, interwar period, Osijek)
Sažetak
Likovna kritika u Hrvatskoj sve je do početka 20. stoljeća bila slabo razvijena, a dominirao je formalistički pristup njegovan osobito u tekstovima Isidora Kršnjavog. Potreba za promjenom došla je uslijed pojave secesije o kojoj je pohvalno pisao Ivo Pilar. Značajnije je promjene donio i pjesnik Antun Branko Šimić unoseći u hrvatsku sredinu ideje njemačke ekspresionistički obojene likovne kritike, kao i August Cesarec. Osijek, koji je u to doba bio važno gospodarsko središte Kraljevine Hrvatske, Slavonije i Dalmacije, postao je i pogodnom sredinom za likovne umjetnike koji su u njemu mogli živjeti od svoga rada. U poslijeratnim se godinama stanje poboljšalo pa je i umjetnički život grada doživio uzlet. Ipak, osječka je likovna scena čitavo vrijeme odavala dojam provincijalne sredine u kojoj umjetnici ili nisu imali potrebu ili nisu željeli slijediti suvremena umjetnička kretanja, premda su mnogi od njih studirali u inozemstvu ili su se ondje usavršavali. Jedan od važnih uzroka tome zasigurno je bila njihova ovisnost o ukusu naručitelja iz građanskoga sloja. Pišući za osječke časopise poput Juga, Hrvatskog lista i Hrvatske obrane, osječki su kritičari imali ulogu kroničara umjetničke scene grada. Premda se u osječkim dnevnim listovima moglo naći i ozbiljnih kritičkih tekstova, nije manjkalo tek površnih najava izložbi kao ni izvještaja u kojima se nije detaljnije raspredalo o umjetničkim dosezima i kvaliteti izloženih djela. Među važnim su imenima osječke kritike toga doba Gvido Jeny, Iljko Gorenčević i Lav Vrelović. Za razliku od umjetnika, likovni su kritičari nastojali umjetničkim djelima pristupati u skladu sa suvremenim umjetničkim htijenjima što se osobito uočava u tekstovima Gorenčevića i Vrelovića. Dvojica su kritičara svojim kritikama izvještavali osječke čitatelje o tekućim izložbama, ali su i putem njih nastojali utjecati i na oblikovanje modernoga umjetničkog ukusa. U tekstu koji slijedi cilj je istražiti i analizirati utjecaj kritičara i njihovih tekstova na oblikovanje osječke likovne situacije kroz tekstove objavljene u dnevnim novinama na hrvatskom jeziku.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Likovne umjetnosti