Pregled bibliografske jedinice broj: 1104962
Organizacija Ravnateljstva državnih željeznica Sarajevo (1941.-1945.)
Organizacija Ravnateljstva državnih željeznica Sarajevo (1941.-1945.) // Historijska traganja Instituta za historiju Univerziteta u Sarajevu, 19 (2020), 1; 307-348 (recenziran, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 1104962 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Organizacija Ravnateljstva državnih željeznica
Sarajevo (1941.-1945.)
(The structure of the Directorate of State Railways
in Sarajevo (1941-1945))
Autori
Lajnert, Siniša
Izvornik
Historijska traganja Instituta za historiju Univerziteta u Sarajevu (1840-3875) 19
(2020), 1;
307-348
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
Ravnateljstvo državnih željeznica Sarajevo, Hrvatske državne željeznice, organizacija željeznica, povijest institucija, 1941-1945.
(Directorate of the State Railways in Sarajevo, Croatian State Railways, structure of railways, history of institutions, 1941-1945.)
Sažetak
Cilj je ovog članka, kroz zadanu temu, objediniti povijest institucija kao sastavnog dijela arhivistike te povijest tehnologije transporta kao dijela prometne znanosti. U radu autor s aspekta povijesti institucija obrađuje organizaciju Ravnateljstva državnih željeznica Sarajevo u vremenskom periodu 1941-1945., dok s aspekta povijesti tehnologije transporta prikazuje njegovu željezničku infrastrukturu. U Nezavisnoj Državi Hrvatskoj (NDH) postojala su dva ravnateljstva državnih željeznica, i to u Sarajevu i Zagrebu. Struktura željezničkog sustava NDH bila je postavljena hijerarhijski, od najvišeg tijela – nadležnog Ministarstva, pa na niže, sve do ravnateljstava državnih željeznica u Sarajevu i Zagrebu. Određeni dio željezničara sarajevskog Ravnateljstva pomagao je Narodnooslobodilačkom pokretu na razne načine. Određen dio njih uhvaćen je, te odveden u sabirne logore. Jedan dio željezničara podržavao je tadašnji režim, dobivajući za to pohvale, priznanja i odlikovanja. U tadašnjim teškim ratnim okolnostima posao željezničara bio je težak. Najveći problem željezničkom sustavu NDH bili su napadi jedinica Narodnooslobodilačke vojske na njihovu infrastrukturu. Ništa manji problem imali su zaposlenici sarajevskog Ravnateljstva u negativnom ponašanju talijanskih vojnih vlasti prema njima. Talijanska vojska vodila je brigu prvenstveno o svojim interesima i potrebama. Između ostaloga, Talijani su dopuštali i tolerirali izgrede, a često puta i zločine četnika nad željezničkim osobljem i imovinom. U završnoj fazi rata počelo je i savezničko zračno bombardiranje željezničke infrastrukture.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest