Pregled bibliografske jedinice broj: 1104541
Odgojna uloga časopisa za djecu i mladež u Banskoj Hrvatskoj
Odgojna uloga časopisa za djecu i mladež u Banskoj Hrvatskoj, 2021., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Osijek
CROSBI ID: 1104541 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Odgojna uloga časopisa za djecu i mladež u Banskoj
Hrvatskoj
(Educational Role of Magazines for Children and Youth
in the Civil Croatia)
Autori
Lenard, Ivan
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Osijek
Datum
15.01
Godina
2021
Stranica
372
Mentor
Lukaš, Mirko
Ključne riječi
djeca i mladi, odgojni sadržaji, odgojna sredstva i metode, odgojne vrijednosti, nositelji
(children and youth, educational contents, educational means and methods, educational values, promoters)
Sažetak
Analizom sadržaja odabranih časopisa za djecu i mladež nastalih u razdoblju Banske Hrvatske od 1864. do 1914. godine, cilj je doktorske disertacije istražiti i utvrditi njihovu ulogu u razvijanju odgojnih ideja i vrijednosti u hrvatskom pedagogijskom i kulturnom prostoru. U prvom dijelu disertacije razmatraju se teorijska polazišta važna za razumijevanje teme istraživanja. Pristupa se definiranju pojmovnih i terminoloških određenja pedagogije kao znanosti te odgoja kao njezina predmeta proučavanja. Odgoj određujemo pristupajući mu iz perspektive vrijednosne kategorije. Teorijski se objašnjava pojam časopisa za djecu i mlade, daje se pregled njihova razvoja na prostorima Hrvatske u istraživanom razdoblju te se definira hrvatska dječja književnosti. Rad u teorijskome dijelu završava pregledom povijesnih prilika na prostorima Hrvatske u vremenu od 1864. do 1914. godine, i to iz perspektive društveno-političkih te prosvjetnih događanja. Istraživanje je utemeljeno na postavkama kvalitativno-hermeneutičkoga znanstvenog pristupa, a najzastupljenija je metoda analiza sadržaja pedagoške literature i dokumentacije uz detaljnu deskripciju. Uzorak analize sadržava 12 časopisa za djecu i mladež koji se tiskaju u razdoblju od 1864. do 1914. godine. Za potrebe istraživanja, posebno su osmišljeni protokoli analize kojima se sustavno i detaljno prepoznaju i izdvajaju odgojni ciljevi, značajniji nositelji odgojnih sadržaja, odgojna sredstva i metode te odgojni sadržaji i vrijednosti. Rezultati istraživanja potvrđuju da časopisi svoje ciljeve sadržajno uokviruju u područjima intelektualnoga, moralnoga, vjerskoga i građanskoga odgoja. Analiza pokazuje da su pokretači, urednici i autori analiziranih tekstova učitelji. Pronađena su i opisana odgojna sredstava i metode korištene u prenošenju odgojnih ideja i vrijednosti prema djeci i mladima. Uvid u odabranu pedagošku periodiku potvrđuje da se djeci i mladima promovirao sadržaj u okvirima intelektualnoga, moralnoga, vjerskoga, ekološkoga, građanskoga, obiteljskoga, tjelesno-zdravstvenoga, radnoga i estetskoga odgoja. Odgojne vrijednosti pronađene i opisane unutar odabrane i analizirane pedagoške periodike svrstavamo u kategorije obilježja osobnosti, univerzalnih, religijskih, ekoloških, obiteljskih, nacionalnih i demokratskih vrijednosti. Ovim radom prikazano je pedagoško bogatstvo u sadržajima časopisa za djecu i mlade, a rezultati istraživanja pridonose kvalitetnijem i opsežnijem razumijevanju povijesti razvoja djetinjstva i mladenaštva te pedagogije na povijesnim prostorima Hrvatske.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija