Pregled bibliografske jedinice broj: 110435
Samoprocjena vokalnog zamora i akustička analiza glasa nastavnica
Samoprocjena vokalnog zamora i akustička analiza glasa nastavnica, 2001., magistarski rad, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 110435 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Samoprocjena vokalnog zamora i akustička analiza glasa nastavnica
(Self-reported vocal fatigue and acoustic analysis of the voice of female school teachers)
Autori
Kovačić, Gordana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad
Fakultet
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
29.11
Godina
2001
Stranica
138
Mentor
Heđever, Mladen
Ključne riječi
kvaliteta glasa; vokalni zamor; akustička analiza;
(voice quality; vocal fatigue; acoustic analysis)
Sažetak
Ciljevi ovog istraživanja bili su analiza (1) akustičkih i respiratorno-fonatornih varijabli (AFR-varijable), (2) ranijih poremećaja i bolesti fonatornog aparata, (3) subjektivnih simptoma vokalnog zamora, (4) životnih navika i (5) samoprocjene glasa na uzorku školskih nastavnica. Ispitana je 51 nastavnica (prosječna KD=40, 8 god., prosječna duljina radnog staža=15, 7 god.). Podaci za prvo područje dobiveni su iz uzoraka glasa, odnosno govora, dok su podaci za preostala područja dobiveni upitnikom posebno oblikovanim za potrebe istraživanja. Za akustičku analizu korišten je računalni program PRAAT, v. 3.9.4. Osim analize svakog pojedinačnog bloka varijabli, ispitan je utjecaj pušenja te duljine radnog staža na AFR-varijable. Multivarijatnim metodama obrade podataka potvrđene su hipoteze o povezanosti AFR-varijabli i simptoma vokalnog zamora (H1), zatim o povezanosti AFR-varijabli i ranijih poremećaja i bolesti fonatornog aparata (H2) te o povezanosti AFR-varijabli i duljine radnog staža (H3), dok je hipoteza o povezanosti AFR-varijabli i pušenja djelomično potvrđena (H4). Nadalje, rezultati sugeriraju sljedeće: (1) vokalni zamor čest je problem nastavnika, (2) raniji poremećaji i bolesti fonatornog aparata pogoduju nastanku vokalnog zamora, (3) subjektivne simptome vokalnog zamora moguće je objektivizirati metodom akustičke analize glasa, (4) vokalni zamor ne zadržava se samo na razini larinksa i fonacije, nego može izazivati negativne posljedice u psihosocijalnom prostoru nastavnika i (5) postoji povezanost vokalnog zamora i životnih navika. Ovaj interaktivni model vokalnog zamora ukazuje na potrebu cjelovite evaluacije ovog poremećaja glasa gdje, osim objektivnih metoda evaluacije, jednaku pažnju treba usmjeriti i na ispitivanje subjektivnih simptoma, dakle samopercepciju vokalnog zamora budući da on može utjecati i na cjelokupnu kvalitetu života.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Demografija