Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1101116

Spremnost za ovladavanje vještinama čitanja i pisanja na hrvatskome jeziku kod djece romske nacionalne manjine ‒ jednak početak za sve?


Martan, Valentina; Srebačić, Ivana
Spremnost za ovladavanje vještinama čitanja i pisanja na hrvatskome jeziku kod djece romske nacionalne manjine ‒ jednak početak za sve? // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 56 (2020), 2; 83-104 doi:10.31299/hrri.56.2.5 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)


CROSBI ID: 1101116 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Spremnost za ovladavanje vještinama čitanja i pisanja na hrvatskome jeziku kod djece romske nacionalne manjine ‒ jednak početak za sve?
(Readiness of Roma children for reading and writing acquisition in the croatian language - an equal starting point for all?)

Autori
Martan, Valentina ; Srebačić, Ivana

Izvornik
Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja (1331-3010) 56 (2020), 2; 83-104

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
predvještine čitanja i pisanja ; Romi ; školski obveznici ; spremnost za školu
(reading and writing prerequisites, Roma people, preschool children, readiness for school)

Sažetak
U Republici Hrvatskoj živi više od 16 tisuća pripadnika romske nacionalne manjine. Budući da nemaju standardiziran vlastiti jezik i pismo, djeca Romi školuju se po redovnom planu i programu na hrvatskome jeziku. To podrazumijeva i usvojenost predvještina čitanja i pisanja prije polaska u prvi razred. Cilj je ovoga rada ispitati razinu usvojenosti predvještina čitanja i pisanja kod djece Roma te utvrditi razlikuju li se djeca Romi (N = 56, 62, 5 % dječaka, M = 6 god., 8 mj., SD = 0, 46) i djeca čiji je materinski jezik hrvatski (N = 55, 50, 9 % dječaka ; M = 6 god., 8 mj., SD = 0, 4) u razvijenosti pojedinih sastavnica predvještina čitanja i pisanja. Ispitivanje je provedeno odabranim zadacima iz Testa za procjenu predvještina čitanja i pisanja (PredČip test, Kuvač Kraljević i Lenček, 2012). Rezultati su očekivani i ukazuju na to da djeca Romi na većini ispitanih varijabli odstupaju od urednoga postignuća. U odnosu na kontrolnu skupinu sudionika istraživanja djeca Romi pokazuju statistički značajno niže rezultate na gotovo svim testiranim varijablama (izuzev mjera slogovnog i fonemskog stapanja). Dobiveni rezultati pokazatelj su nedovoljne usvojenosti pojedinih sastavnica predvještina čitanja i pisanja na hrvatskome jeziku te nedostatno razvijenih vizualno-perceptivnih sposobnosti. Budući da su predvještine čitanja i pisanja važan preduvjet za usvajanje tečnoga čitanja i pisanja, kao i akademskih postignuća, vidljivo je da djeca Romi nisu spremna za školu i već u samome početku ne mogu održati korak sa svojim vršnjacima. Samim time potrebno je sustavno mijenjati sustav predškolskoga i školskoga odgoja i obrazovanja kada je u pitanju ova posebno ranjiva skupina djece.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Logopedija, Interdisciplinarne društvene znanosti



POVEZANOST RADA


Projekti:
--uniri-drustv-18-209 - Učiteljska uvjerenja kao odrednice samoregulacije i kreativnosti učenika u STEM području obrazovanja (Lončarić, Darko) ( CroRIS)

Ustanove:
Sveučilište u Rijeci

Profili:

Avatar Url Valentina Martan (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

doi hrcak.srce.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Martan, Valentina; Srebačić, Ivana
Spremnost za ovladavanje vještinama čitanja i pisanja na hrvatskome jeziku kod djece romske nacionalne manjine ‒ jednak početak za sve? // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 56 (2020), 2; 83-104 doi:10.31299/hrri.56.2.5 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
Martan, V. & Srebačić, I. (2020) Spremnost za ovladavanje vještinama čitanja i pisanja na hrvatskome jeziku kod djece romske nacionalne manjine ‒ jednak početak za sve?. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 56 (2), 83-104 doi:10.31299/hrri.56.2.5.
@article{article, author = {Martan, Valentina and Sreba\v{c}i\'{c}, Ivana}, year = {2020}, pages = {83-104}, DOI = {10.31299/hrri.56.2.5}, keywords = {predvje\v{s}tine \v{c}itanja i pisanja, Romi, \v{s}kolski obveznici, spremnost za \v{s}kolu}, journal = {Hrvatska revija za rehabilitacijska istra\v{z}ivanja}, doi = {10.31299/hrri.56.2.5}, volume = {56}, number = {2}, issn = {1331-3010}, title = {Spremnost za ovladavanje vje\v{s}tinama \v{c}itanja i pisanja na hrvatskome jeziku kod djece romske nacionalne manjine ‒ jednak po\v{c}etak za sve?}, keyword = {predvje\v{s}tine \v{c}itanja i pisanja, Romi, \v{s}kolski obveznici, spremnost za \v{s}kolu} }
@article{article, author = {Martan, Valentina and Sreba\v{c}i\'{c}, Ivana}, year = {2020}, pages = {83-104}, DOI = {10.31299/hrri.56.2.5}, keywords = {reading and writing prerequisites, Roma people, preschool children, readiness for school}, journal = {Hrvatska revija za rehabilitacijska istra\v{z}ivanja}, doi = {10.31299/hrri.56.2.5}, volume = {56}, number = {2}, issn = {1331-3010}, title = {Readiness of Roma children for reading and writing acquisition in the croatian language - an equal starting point for all?}, keyword = {reading and writing prerequisites, Roma people, preschool children, readiness for school} }

Časopis indeksira:


  • Scopus


Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::


  • PsychINFO


Citati:





    Contrast
    Increase Font
    Decrease Font
    Dyslexic Font