Pregled bibliografske jedinice broj: 1101116
Spremnost za ovladavanje vještinama čitanja i pisanja na hrvatskome jeziku kod djece romske nacionalne manjine ‒ jednak početak za sve?
Spremnost za ovladavanje vještinama čitanja i pisanja na hrvatskome jeziku kod djece romske nacionalne manjine ‒ jednak početak za sve? // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 56 (2020), 2; 83-104 doi:10.31299/hrri.56.2.5 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1101116 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Spremnost za ovladavanje vještinama čitanja i
pisanja na hrvatskome jeziku kod djece romske
nacionalne manjine ‒ jednak početak za sve?
(Readiness of Roma children for reading and
writing acquisition in the croatian language -
an equal starting point for all?)
Autori
Martan, Valentina ; Srebačić, Ivana
Izvornik
Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja (1331-3010) 56
(2020), 2;
83-104
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
predvještine čitanja i pisanja ; Romi ; školski obveznici ; spremnost za školu
(reading and writing prerequisites, Roma people, preschool children, readiness for school)
Sažetak
U Republici Hrvatskoj živi više od 16 tisuća pripadnika romske nacionalne manjine. Budući da nemaju standardiziran vlastiti jezik i pismo, djeca Romi školuju se po redovnom planu i programu na hrvatskome jeziku. To podrazumijeva i usvojenost predvještina čitanja i pisanja prije polaska u prvi razred. Cilj je ovoga rada ispitati razinu usvojenosti predvještina čitanja i pisanja kod djece Roma te utvrditi razlikuju li se djeca Romi (N = 56, 62, 5 % dječaka, M = 6 god., 8 mj., SD = 0, 46) i djeca čiji je materinski jezik hrvatski (N = 55, 50, 9 % dječaka ; M = 6 god., 8 mj., SD = 0, 4) u razvijenosti pojedinih sastavnica predvještina čitanja i pisanja. Ispitivanje je provedeno odabranim zadacima iz Testa za procjenu predvještina čitanja i pisanja (PredČip test, Kuvač Kraljević i Lenček, 2012). Rezultati su očekivani i ukazuju na to da djeca Romi na većini ispitanih varijabli odstupaju od urednoga postignuća. U odnosu na kontrolnu skupinu sudionika istraživanja djeca Romi pokazuju statistički značajno niže rezultate na gotovo svim testiranim varijablama (izuzev mjera slogovnog i fonemskog stapanja). Dobiveni rezultati pokazatelj su nedovoljne usvojenosti pojedinih sastavnica predvještina čitanja i pisanja na hrvatskome jeziku te nedostatno razvijenih vizualno-perceptivnih sposobnosti. Budući da su predvještine čitanja i pisanja važan preduvjet za usvajanje tečnoga čitanja i pisanja, kao i akademskih postignuća, vidljivo je da djeca Romi nisu spremna za školu i već u samome početku ne mogu održati korak sa svojim vršnjacima. Samim time potrebno je sustavno mijenjati sustav predškolskoga i školskoga odgoja i obrazovanja kada je u pitanju ova posebno ranjiva skupina djece.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija, Interdisciplinarne društvene znanosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
--uniri-drustv-18-209 - Učiteljska uvjerenja kao odrednice samoregulacije i kreativnosti učenika u STEM području obrazovanja (Lončarić, Darko) ( CroRIS)
Ustanove:
Sveučilište u Rijeci
Profili:
Valentina Martan
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- PsychINFO