Pregled bibliografske jedinice broj: 1098780
Obilježja partnerskog odnosa, podrška okoline i doživljaj stresa kod roditelja djece s poremećajima iz spektra autizma: provjera ABC-X modela obiteljskog stresa
Obilježja partnerskog odnosa, podrška okoline i doživljaj stresa kod roditelja djece s poremećajima iz spektra autizma: provjera ABC-X modela obiteljskog stresa // 22. Dani psihologije u Zadru / 22nd Psychology days in Zadar: Knjiga sažetaka / Book of Abstracts / Burić, Irena ; Banai, Benjamin ; Macuka, Ivana ; Šimić, Nataša ; Tokić, Andrea ; Vidaković , Marina (ur.).
Zadar: Sveučilište u Zadru, 2021. str. 206-206 (poster, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1098780 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Obilježja partnerskog odnosa, podrška okoline
i
doživljaj stresa kod roditelja djece s
poremećajima iz spektra autizma: provjera ABC-X
modela obiteljskog stresa
(Intimate relationship, social support and
perceived stress in parents of children with
autism spectrum disorders: a test of the ABC-X
model of family stress)
Autori
Löw Ajana ; Vrankić Pavon Marijana ; Wagner Jakab Ana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
22. Dani psihologije u Zadru / 22nd Psychology days in Zadar: Knjiga sažetaka / Book of Abstracts
/ Burić, Irena ; Banai, Benjamin ; Macuka, Ivana ; Šimić, Nataša ; Tokić, Andrea ; Vidaković , Marina - Zadar : Sveučilište u Zadru, 2021, 206-206
Skup
Dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 01.10.2020. - 03.10.2020
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
partnerski odnos ; roditeljstvo ; poremećaji iz spektra autizma ; ABC-X model obiteljskog stresa i suočavanja
(intimate relationship ; parenting ; autism spectrum disorders ; ABC-X model of family stress and coping)
Sažetak
Studije sustavno pokazuju povećane razine stresa kod roditelja djece s poremećajima iz spektra autizma (PSA) u odnosu na roditelje djece tipičnog razvoja (Saini i sur., 2015). Međutim, istraživanja su uglavnom usmjerena na stupanj teškoća i nepoželjna ponašanja kod djeteta kao odrednice stresa u obitelji, dok su varijable vezane uz partnerski odnos roditelja slabije ispitane. Rijetka istraživanja koja su se bavila partnerskim odnosom u kontekstu roditeljstva djeteta s PSA upućuju kako su odrednice zadovoljstva partnerskim odnosom u tim obiteljima složene te je osim podrobnijeg istraživanja obilježja interakcija između partnera potrebno ispitati i različite okolinske čimbenike (Brown i sur., 2020). Ovim istraživanjem željeli smo ispitati povezanost obilježja partnerskog odnosa, podrške okoline i doživljaja stresa kod roditelja djece s PSA kroz teorijski okvir ABC- X modela obiteljskog stresa i suočavanja (McCubbin & Patterson, 1983). Istraživanje je provedeno na kriterijskom uzorku roditelja djece s PSA koja su uključena u predškolski ili osnovnoškolski sustav odgoja i obrazovanja (N = 89). Primijenjeni upitnik je uključivao mjere resursa (suroditeljstvo, pozitivne i negativne interakcije, instrumentalna i emocionalna podrška okoline, zadovoljstvo odnosom), mjere strategija (strategije zajedničkog suočavanja s problemima) te mjeru roditeljskog stresa. Utvrđena je umjerena pozitivna povezanost doživljaja stresa s negativnim interakcijama među partnerima, te umjerena negativna povezanost doživljaja stresa s pozitivnim interakcijama, suroditeljskim vještinama i podrškom okoline. Viša razina zadovoljstva odnosom povezana je s boljim suroditeljskim vještinama, više pozitivnih i manje negativnih interakcija, boljim strategijama zajedničkog suočavanja s problemima (visoka povezanost) te većom podrškom okoline (umjerena povezanost). Zadovoljstvo odnosom i doživljaj stresa umjereno su negativno povezani. Provedeno istraživanje potvrdilo je postavke ABC-X modela obiteljskog stresa kod roditelja djece s PSA te upućuje na važnost ojačavanja sustava emocionalne, ali i instrumentalne podrške okoline roditeljima. Intervencije za smanjivanje stresa kod roditelja djece s PSA trebale bi uključivati rad na povećanju zadovoljstva partnerskim odnosom kroz poticanje pozitivnih interakcija među partnerima te razvijanje vještina suroditeljstva i zajedničkog suočavanja s problemima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
NadSve-Sveučilište u Zagrebu-ERF-2019-5 - Zadovoljstvo partnerskim odnosima roditelja djece s poremećajem iz spektra autizma (Löw, Ajana, NadSve ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb