Pregled bibliografske jedinice broj: 1098328
Vrijeme zvonika, gradova i pojedinca. Kulturni kontekst hrvatskoga povijesnoga romana s kraja 20. i početkom 21. stoljeća
Vrijeme zvonika, gradova i pojedinca. Kulturni kontekst hrvatskoga povijesnoga romana s kraja 20. i početkom 21. stoljeća. Zagreb: Biakova, 2020 (monografija)
CROSBI ID: 1098328 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Vrijeme zvonika, gradova i pojedinca. Kulturni
kontekst hrvatskoga povijesnoga romana s kraja
20. i početkom 21. stoljeća
(The Time of the Belfries, the Cities and an
Individual. The Cultural Context of the Croatian
Historical Novel at the End of the 20th and
Beginning of the 21st Century)
Autori
Franković, Sanja
Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, znanstvena
Izdavač
Biakova
Grad
Zagreb
Godina
2020
Stranica
391
ISBN
978-953-8136-83-2
Ključne riječi
povijesni roman, kulturni simboli, jezik, rodne opreke, prostorne sinegdohe, vrijeme, ontologija pojedinca
(historical novel, cultural symbols, language, gender oppositions, spatial synecdoches, time, ontological status of the individual)
Sažetak
Knjiga razmatra pripovjedna i kulturna obilježja hrvatskih povijesnih romana objavljenih od 1990. do 2010. godine. Unatoč prevlasti novoga povijesnoga romana, opstaju i primjeri klasične inačice. Temeljna im je razlika njihov koncept povijesti: novi povijesni roman ideju povijesti kao učiteljice života zamjenjuje predodžbom povijesti kao ponavljanja usuda iz kojega se ne uči za budućnost. Romani klasične inačice čuvaju uspomenu na znamenite pretke koji su se žrtvovali za domovinu, poučavaju mlade da zlo biva poraženo i vjeruju u pozitivan ishod borbe za nacionalnu samostalnost. Uvodni dio knjige donosi književnopovijesnu evoluciju žanra od njegovih početaka u 19. stoljeću do paradigmatskih inačica tijekom 20. stoljeća. Središnji je dio podijeljen prema fokalizatorima koji pripovijedaju o povijesti: vladarima ili njihovim pratiteljima, članovima obitelji i različitim glasovima kojima pripovjedač daje prostor da pripovijedaju o činjenicama društvene kronike. Trojnoj podjeli odgovara i promjena kulturnih simbola tijekom povijesnih razdoblja. Najstarija simbolika, povezana s vladarima i nacijom, u novovjekovlju i suvremenome dobu zamjenjuje se simbolima obiteljske genealogije te elementima svojstvenima lokalnoj sredini ili onima koji su univerzalna svojina. Poglavlja o vremenu i prostoru potvrđuju krizni ontološki status pojedinca i društva zbog gubitka oslonca u tradicionalnim nacionalnim, obiteljskim i vjerskim vrijednostima. Završni dio knjige sadrži zaključak o neprevladanu rodnom stereotipu u hrvatskome povijesnome romanu, što je vidljivo u načinu kako književnici i književnice pristupaju povijesti i oblikovanju muških i ženskih likova. Zajedničko im je povezivanje muških članova obitelji s društvenim životom i ideologijom, a ženskih likova sa životom obitelji. Ovaj stereotip nestaje u trećoj skupini romana, gdje obitelj više ne oponira društvu, nego je pojedinac sâm suočen s društvom, u kojemu je njegova veza s obitelji, domovinom i tradicionalnim vrijednostima slomljena ili podčinjena represiji društvenoga poretka. Može se zaključiti da odabrani korpus hrvatskih povijesnih romana slijedi put od kolektivizma preko opreke obitelji i povijesti do individualizma, u kojemu je pojedinac, izmješten iz obitelji i društva, odgovoran za samoga sebe. U takvoj je perspektivi jezik jedino čvrsto polazište za govor o povijesti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Književnost, Kroatologija