Pregled bibliografske jedinice broj: 1098052
Isus i žene
Isus i žene // Svjetlo riječi, 26 (2008), 302; 10-11 (nije recenziran, članak, stručni)
CROSBI ID: 1098052 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Isus i žene
(Jesus and women)
Autori
Lujić, Božo
Izvornik
Svjetlo riječi (1512-6986) 26
(2008), 302;
10-11
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, stručni
Ključne riječi
žene ; zakon ; Evanđelje ; jednakost ; prijateljstvo ; ljubav ; razumijevanje
(women ; law ; The Gospel ; equality ; friendship ; love ; understanding)
Sažetak
Židovska je kultura bila patrijahalna i žena je u njoj imala mjesto i značenje samo u okviru kuće i obitelji. Ocu je pripadalo pravo odlučivanja o vlastitoj ženi ali i o kćeri, a levitski su zakoni tako interpretirani da je ženi bilo zabranjeno bilo kakva značajnija uloga u sinagogi. Takvi stavovi u židovstvu činili su kontrastnu podlogu Isusova nastupa u Evanđeljima i njegova govora o ženama u kojima Isus radikalno prelazi vrijednosno postavljenu granicu između muškaraca i žena i izjednačuje ih iz perspektive Božjega kraljevstva. U ophođenju sa ženama Isus je na skandalozan način za tadašnje vrijeme rušio vrijednosne granice između muškarca i žene izjednačujući ih u potpunosti pred Bogom. Ne samo da je Isus imao pozitivan stav prema ženama, nego su žene spadale u krug njegovih sljedbenika i prijatelja. Tu na prvom mjestu imamo Mariju Magdalenu koja se osobito u izvješćima o Isusovoj smrti i uskrsnuću uvijek iznova pojavljuje, a koju stara Crkva zbog toga naziva ''Apostola apostolorum''. Uostalom, žene dobivaju nalog odozgor da prenesu Petru i učenicima radosnu vijest o Isusovu uskrsnuću. No tu su također i druge žene koje se spominju kao Isusove pratiteljice: Prije svega Isusova majka Marija koja se također spominje u svezi s Isusovom patnjom i smrti. Pod križem su također bile Marija Magdalena i Marija, Jakovljeva i Josipova majka te majka Zebedejevih sinova (Mt 27, 55). One su na određeni način kontrast ponašanju Dvanaestorice, koji su bili odsutni. Isto tako Marta i Marija, Lazarove sestre, bile su Isusove prijateljice (Lk 10, 38-42). Sve to ukazuje da je Isusovo ponašanje iskakalo iz uobičajenoga odnosa prema ženama u židovstvu tog vremena. Sve to nedvojbeno ukazuje da je žena našla svoje mjesto u Isusovoj propovijedi o kraljevstvu Božjemu i da je u Božjem planu spasenja imala uzvišenu ulogu, što pokazuje i Isusovo rođenje od žene. Sve je to tim važnije jer je žena u tadašnjem društvu smatrana manje vrijednom, čak i s obzirom na Božje stvaranje. Isus vraća ženi dostojanstvo i otvara dugi proces oslobađanja žene. Iz Božje perspektive žena je jednako vrijedna muškarcu - to pokazuje i Stari i Novi zavjet.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija