Pregled bibliografske jedinice broj: 1094543
Poslovice kao metodički predlošci za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda u nastavi Hrvatskoga jezika u primarnom obrazovanju
Poslovice kao metodički predlošci za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda u nastavi Hrvatskoga jezika u primarnom obrazovanju // Dani hrvatske knjige i riječi: Dani Balinta Vujkova / Čeliković, Katarina (ur.).
Subotica: Hrvatska čitaonica ; Zavod za kulturu vojvođanskih Hrvata, 2020. str. 55-66 (pozvano predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 1094543 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Poslovice kao metodički predlošci za ostvarivanje
odgojno-obrazovnih ishoda u nastavi Hrvatskoga
jezika u primarnom obrazovanju
(Proverbs as Methodological Templates for the
Realization of Educational
Outcomes in the Teaching of the Croatian Language
in Primary Education)
Autori
Kolar Billege, Martina ; Budinski, Vesna
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Dani hrvatske knjige i riječi: Dani Balinta Vujkova
/ Čeliković, Katarina - Subotica : Hrvatska čitaonica ; Zavod za kulturu vojvođanskih Hrvata, 2020, 55-66
ISBN
978-86-84783-40-2
Skup
XVIII. Dani Balinta Vujkova: dani hrvatske knjige i riječi
Mjesto i datum
Subotica, Srbija, 23.10.2019. - 27.10.2019
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
nastava Hrvatskoga jezika, poslovica, primarno obrazovanje
(proverb, Croatian language teaching, primary education)
Sažetak
Poslovicu kao kraću proznu vrstu karakterizira kratak i sažet iskaz, jezgrovitost i nabijenost sadržajem i smislom te slikovitost i neposrednost (Čubelić, 1957., 1975.). Poslovice sadrže narodnu mudrost koja je općeprihvaćena u društvu te stoga primjerena u odgojno-obrazovnom kontekstu. Razumijevanje poslovica moguće je samo u odgovarajućem kontekstu u koji je uključen određeni događaj, iskustvo ili okvir zbivanja. Bez fundamentalnog kontekstnog preduvjeta nije moguće razumjeti poslovicu (Čubelić, 1975.). U poslovicama su sadržana zapažanja i stajališta o situacijama iz prirode i ljudskoga života. Bez obzira na nepotpunost (eliptičnost) rečenica, u poslovicama nije narušena cjelovitost misli i smisao. Za razumijevanje poslovice u metodičkome diskursu potrebno je metodički osmisliti primjerenu komunikacijsku situaciju (kontekst) te osigurati jezično znanje koje će omogućiti razumijevanje smisla. Izbor moralnih vrijednosti koje će se promicati poslovicama ovisi o dobi i životnom iskustvu učenika te njegovoj sposobnosti recepcije. Za nastavu u primarnom obrazovanju izabirat će se poslovice s utvrđenim društvenim moralom i trajnom etikom. Trajnost i stalnost poslovica pokazatelji su njihove istinitosti, odnosno nepromijenjenosti etičkih vrijednosti. Poučavatelju one omogućuju formiranje valjane pouke u odgoju. Kurikulum za nastavni predmet Hrvatski jezik za osnovne i srednje škole u Republici Hrvatskoj (NN, 10/2019) predviđa poslovice u četvrtom razredu osnovne škole kao jedan od sadržaja za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda u domeni Književnost i stvaralaštvo. Istraživanje obuhvaća recepciju i razumijevanje poslovica učenika četvrtih razreda primarnoga obrazovanja te prepoznavanje konteksta koji im je omogućio dohvaćanje značenja. U radu će se oblikovati metodički strukturirana komunikacijska situacija koja potiče recepciju i razumijevanje poslovice te ostvarivanje kurikulskih ishoda.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Interdisciplinarne humanističke znanosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb