Pregled bibliografske jedinice broj: 1093400
Bog Isusa Krista – Bog nenasilja
Bog Isusa Krista – Bog nenasilja // Svjetlo riječi, 25 (2007), 295; 12-13 (nije recenziran, članak, stručni)
CROSBI ID: 1093400 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Bog Isusa Krista – Bog nenasilja
(God of Jesus Christ - God of non-violence)
Autori
Lujić, Božo
Izvornik
Svjetlo riječi (1512-6986) 25
(2007), 295;
12-13
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, stručni
Ključne riječi
nasilje ; ljubav ; solidarnost ; mir ; nenasilje ; dobro ; kršćanstvo ; čovjek
(violence ; love ; solidarity ; peace ; nonviolence ; good ; Christianity ; man)
Sažetak
Moglo bi se naivno pomisliti da nasilja u starini nije bilo i da je ono tek proizvod modernoga vremena. Ali analizom društvenih oblika antike može se utvrditi da je nasilje bilo trajna povijesna pojava na pozadini svakodnevnog ljudskog ponašanja. Nasilje je bilo kanalizirano pojedinim propisima i zakonima društvenoga, religijskoga ali i obiteljskoga života. Ako se i površno pogleda Isusov život od početka do kraja, moći će se ustanoviti da je oprečan nasilnom i agresivnom ponašanju kako prema prirodi tako i prema drugim ljudima. Ne samo da Isus nije prakticirao nasilje, nego je i načelno bio protiv svakoga nasilja kao oblika društvenog djelovanja. Rođen na dnu ljudske egzistencije u ''štali'', Isus je dragovoljno prihvatio svoj status i nije pokrenuo nikakvu revoluciju nasilja. Živio je miroljubivo primajući ljude s različitih strana i pomažući im bez razlike. U nekoliko navrata oštro je reagirao na uporabu nasilja. Unutar Isusova govora o nasilju treba svratiti posebnu pozornost na njegovo upozorenje vlastitim sljedbenicima u petoj antitezi Govora na gori u kojoj ih poziva da na zlo i nasilje ne uzvraćaju istom mjerom kako i sami ne bi postali nasilnicima. Isus očito ne želi dokinuti razliku između dobra i zla, između dobroga i zloga čovjeka. Njemu je stalo do toga da ograniči nasilje. I napadaču i napadnutome Isus daje mogućnost promjene. Ovu antitezu o odricanju od nasilja i odmazde treba svakako nadopuniti Isusovom šestom antitezom o ljubavi prema neprijatelju kao vrhuncem kršćanstva (usp. Mt 5, 43-48). Ni po čemu drugome nije Isus toliko potreban ovome svijetu koliko po svojoj poruci nenasilja i čak ljubavi prema neprijatelju. To je toliko radikalan zahtjev da stoji pred ljudima kao nešto što dolazi s onu stranu ovozemaljske stvarnosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija