Pregled bibliografske jedinice broj: 1093163
Cosmopolitika. Kulturalni studiji, feminizam i ženski časopisi
Cosmopolitika. Kulturalni studiji, feminizam i ženski časopisi. Zagreb: Disput, 2013 (monografija)
CROSBI ID: 1093163 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Cosmopolitika. Kulturalni studiji, feminizam i ženski časopisi
(Cosmopolitics. Cultural studies, feminism, and women's magazines)
Autori
Grdešić, Maša
Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, znanstvena
Izdavač
Disput
Grad
Zagreb
Godina
2013
Stranica
296
ISBN
9789532601824
Ključne riječi
ženski časopisi, feminizam, kulturalni studiji, potrošačka kultura
(women's magazines, feminism, cultural studies, consumer culture)
Sažetak
Knjiga "Cosmopolitika" autorice Maše Grdešić s jedne strane predstavlja uvod u teorijsko područje feminističkih kulturalnih studija, a s druge nudi čitanje konkretnog proizvoda popularne kulture namijenjene ženama – hrvatskog izdanja časopisa Cosmopolitan. Feministički kulturalni studiji u prvom su redu proizašli iz djelovanja Ženske radne grupe Centra za suvremene kulturalne studije u Birminghamu, gdje su krajem 1970-ih istraživačice u središte rasprave smjestile problem roda postavljanjem i danas aktualnih teorijskih pitanja o vezi feminističkoga akademskog rada i aktivizma, roda i klase, privatnog i javnog te potrošnje i proizvodnje. Također su pokrenule istraživanja samih žanrova ženske popularne kulture (sapunica, melodrama, ljubavnih romana, ženskih časopisa itd.), s posebnih fokusom na njihovu stvarnu recepciju i upotrebu u svakodnevnim životima žena. Feministički kulturalni studiji osobito su primjenjivi kada je riječ o analizi (ženske) popularne kulture u suvremenom hrvatskom kontekstu. Krajem 1990-ih dominantni tranzicijski identiteti tek su se počeli snažnije vezivati uz potrošnju te je Cosmopolitan u domaći kontekst ušao u pravom trenutku da hrvatske čitateljice poduči potrošnji. Proces prijelaza iz socijalizma u kapitalizam nije bio ni približno dovršen, pa su proturječja u prvim godinama izlaženja hrvatskog Cosmopolitana bila uočljivija od proturječja inače uobičajenih za ženske časopise. Tako je uz kontradikcije između fantazije i stvarnosti te feminizma i tradicionalnije ženstvenosti osobito vidljiva kontradikcija između feminizma kao kolektivnoga društvenog pokreta utemeljenog na ideji o solidarnosti i tzv. aspiracijskog, liberalnog feminizma usredotočenog na individualni uspjeh žene na kapitalističkom tržištu. Cosmopolitan se i sam uskoro morao suočiti s konkurencijom na hrvatskom tržištu ženskih časopisa, pri čemu je posebno važan njegov rivalski odnos s hrvatskim izdanjem Ellea. Premda su se oba časopisa iznimno trudila diferencirati od konkurencije, upravo ih je njihovo rivalstvo stalno međusobno približavalo rezultirajući značajnom količinom istih tema i suradnica/suradnika. Analiza tog "privida konkurencije" pokazuje da se ovi časopisi razlikuju jedino po načinu na koji pristupaju prezentaciji proizvoda namijenjenih potrošnji. Potrošačka kultura tako djeluje u smjeru brisanja svake bitne razlike između Cosmopolitana i Ellea, kao što se svaki pokušaj feminističkog aktivizma unutar njihovih korica utišava dominantnim pozivom na potrošnju koji časopise s golemim političkim potencijalom u konačnici pretvara u prodajne kataloge.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija