Pregled bibliografske jedinice broj: 1092767
Modeliranje postotka vremena provedenog u koloni na dvotračnim izvangradskim cestama
Modeliranje postotka vremena provedenog u koloni na dvotračnim izvangradskim cestama, 2018., doktorska disertacija, Fakultet građevinarstva, arhitekture i geodezije, Split
CROSBI ID: 1092767 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Modeliranje postotka vremena provedenog u koloni na
dvotračnim izvangradskim cestama
(Estimating Percent Time Spent Following on Two-Line
Rural Highways)
Autori
Čutura, Boris
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Fakultet građevinarstva, arhitekture i geodezije
Mjesto
Split
Datum
17.07
Godina
2018
Stranica
121
Mentor
Cvitanić, Dražen
Ključne riječi
postotak vremena u koloni, vrijeme slijeda
(percent time spent following, headway)
Sažetak
Dvotračne izvangradske ceste u Bosni i Hercegovini (BiH) čine najveći postotak cestovne mreže i preuzimaju gotovo kompletan promet. Zbog toga se često stvaraju kolone i brzine vozila se smanjuju. Za poboljšanje kvalitete odvijanja prometa potrebno je utvrditi razinu usluge RU za postojeće stanje te za alternativne mogućnosti rekonstrukcije kritičnih elemenata cestovne mreže. RU se prema Highway Capacity Manual 2010 (HCM 2010) za dvotračne ceste definira preko mjera efikasnosti: prosječna brzina putovanja (ATS) za ceste I klase i postotak vremena provedenog u koloni (PTSF) za I i II klasu cesta. HCM pretpostavlja prevelike vrijednosti ATS-a za uvjete na magistralnim (u Hrvatskoj državnim) cestama koje odgovaraju klasi I u HCM klasifikaciji, a problem je i neujednačenost geometrije elemenata cesta, što dodatno otežava primjenu ATS-a u BiH. Stoga se u ovom radu istraživao PTSF kao primjerena mjera za određivanje efikasnosti izvangradskih dvotračnih cesta. Istraživanja provedena u svijetu pokazuju značajne razlike u rezultatima PTSF-a u odnosu na proračune prema HCM-u. U regiji nisu provedena nikakva istraživanja ove problematike i HCM se koristi u izvornom obliku. Navedeni razlozi su bili glavni motiv za istraživanje ove teme i izradu modela koji će biti jednostavno primjenjiv i u praksi. Istraživanje je provedeno za magistralne ceste s računskom brzinom 80 km/h, iz razloga što su one najvažnije u dvotračnoj cestovnoj mreži. U ovoj disertaciji je na osnovu provedenih terenskih istraživanja najprije urađena kalibracija i validacija simulacijskog softwarea Vissim 9. Razlog primjene simulacijskog softwarea je taj što on omogućuje simuliranje različitih prometnih uvjeta koji se pojavljuju na terenu ali ih je nemoguće sve obuhvatiti snimanjem ili pak za provjeru nekih novih prometnih uvjeta. Na temelju provedenih simulacija različitih prometnih uvjeta dobiven je novi model za proračun PTSF-a dvotračnih izvangradskih cesta (za brzinu 80 km/h). Dobiveni model proračuna PTSF-a validiran je na drugoj dionici i dobiveni rezultati su pokazali primjenjivost modela.
Izvorni jezik
Hrvatski
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Fakultet građevinarstva, arhitekture i geodezije, Split
Profili:
Dražen Cvitanić
(mentor)