Pregled bibliografske jedinice broj: 1091319
Državne narudžbe u opusu Ivana Tišova - radovi za sakralne i javne građevine
Državne narudžbe u opusu Ivana Tišova - radovi za sakralne i javne građevine // Slikar Ivan Tišov, život i djelo, Znanstveni skup u sklopu Programa obilježavanja 150 godina od rođenja slikara Ivana Tišova / Aračić, Pero ; Damjanović, Dragan (ur.).
Đakovo: HRVATSKA AKADEMIJA ZNANOSTI I UMJETNOSTI Zavod za znanstveni i umjetnički rad u Ðakovu, Grad Ðakovo, Općina Viškovci, Katolički bogoslovni fakultet u Ðakovu, 2020. str. 14-15 (pozvano predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1091319 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Državne narudžbe u opusu Ivana Tišova - radovi za
sakralne i javne građevine
(Oeuvre of Painter Ivan Tišov - Works for Sacral
and Public Buildings)
Autori
Damjanović, Dragan
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Slikar Ivan Tišov, život i djelo, Znanstveni skup u sklopu Programa obilježavanja 150 godina od rođenja slikara Ivana Tišova
/ Aračić, Pero ; Damjanović, Dragan - Đakovo : HRVATSKA AKADEMIJA ZNANOSTI I UMJETNOSTI Zavod za znanstveni i umjetnički rad u Ðakovu, Grad Ðakovo, Općina Viškovci, Katolički bogoslovni fakultet u Ðakovu, 2020, 14-15
Skup
Znanstveni skup u sklopu Programa obilježavanja 150 godina od rođenja slikara Ivana Tišova: Slikar Ivan Tišov, život i djelo
Mjesto i datum
Đakovo, Hrvatska, 16.10.2020
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Ivan Tišov, slikarstvo, Hrvatska, akademizam, simbolizam, ikonostasi, oltarne slike, Opatička 10, Zagreb, Hrvatsko narodno kazalište, Zagreb, Nacionalna i sveučilišna knjižnica, Zagreb
(Ivan Tišov, Painting, Croatia, Academism, Symbolism, Iconostasis, Altar Paintings, Opatička 10, Zagreb, Croatian National Theater, Zagreb, National and University Library, Zagreb)
Sažetak
Ključan segment opusa slikara Ivana Tišova predstavljaju radovi izvedeni pod pokroviteljstvom Odjela za bogoštovlje i nastavu hrvatske Zemaljske vlade. Malo je koji hrvatski umjetnik toga doba uspio, naime, realizirati tako veliki broj javnih narudžbi. To mu je na prvom mjestu omogućila okolnost da je bio učenik Obrtne škole i stipendist vlade koja mu je omogućila školovanje u Beču i Münchenu, kao i bliski odnos s prvim hrvatskim povjesničarem umjetnosti Isom Kršnjavim. Nakon dolaska Kršnjavoga na čelo Odjela za bogoštovlje i nastavu 1891. započinje, naime, razdoblje velikih ulaganja u izgradnju i obnovu građevina iz svih njegovih resora, koja će se nastaviti i nakon Kršnjavijeva odstupanja s mjesta predstojnika 1896., sve do Prvog svjetskog rata. Neposredno po povratku sa školovanja, već 1892., Tišov započinje stoga, u suradnji s drugim hrvatskim slikarima, sa slikanjem figurativnih kompozicija u Pompejanskoj dvorani palače Odjela za bogoštovlje i nastavu u Opatičkoj 10. Slijede odmah potom radovi na svodu Zlatne dvorane iste palače s prikazima alegorija Bogoštovlja i Nastave te Znanosti i Umjetnosti (1892. – 1900.). U desetljećima koja dolaze Tišovu će biti povjeren, kako je dobro poznato, i cijeli niz drugih prestižnih javnih narudžbi: dio slikarskih kompozicija u Pariškoj sobi kojom se Zemaljska vlada predstavila na Svjetskoj izložbi u Parizu 1900., potom svodne slike u foajeu Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, slike u profesorskoj čitaonici Nacionalne i sveučilišne knjižnice, historijske kompozicije u Hrvatskom saboru (1919. i kasnije), itd. Manje je poznat njegov sakralni opus, iako je daleko veći u odnosu na opus vezan za javne zgrade. Radio je za obje tada najvažnije konfesionalne skupine u Hrvatskoj – katolike i pravoslavne. Njegovi su radovi stoga mogu pronaći u Dijecezanskom muzeju u Zagrebu, Strossmayerovom muzeju i nadbiskupskom dvoru u Đakovu, zagrebačkoj katedrali, župnim rimokatoličkim crkvama u Stražemanu, Antunovcu kod Lipika (1914.), Dubravi kod Vrbovca (1918.), grkokatoličkoj katedrali u Križevcima (1894. – 1897.), grkokatoličkoj konkatedrali (1912., 1919.) i zgradi sjemeništa u Zagrebu, itd. Ikone na ikonostasu grkokatoličke katedralne crkve u Križevcima predstavljale su mu, čini se, prva djela izvedena u „bizantskom“ stilu i odskočnu dasku za rad u pravoslavnim crkvama. Uz Josipa Bauera Tišov je od svih hrvatskih slikara radio najveći broj ikona na ikonostasima pravoslavnih crkava. Osobito treba spomenuti njegove radove u Bjelovaru (ikonostas izveo u suradnji s Belom Čikošem-Sessijom i Celestinom Medovićem, 1901. – 1902.), Korenici u Lici (1901.), sabornoj crkvi Gornjokarlovačkog vladičanstva u Plaškom (1904. – 1907.), Dragotini kod Gline (1908.), Pačetinu kod Vukovara (1909. – 1910.), te pravoslavnoj kapeli donjogradske gimnazije u Zagrebu (1912., danas u crkvi u Bolfanu kod Ludbrega), a vjerojatno je njegov rad i ikonostas u Pašijanu kod Garešnice te dio ikonostasa u Požegi (1900.). Ovim će se izlaganjem nastojati, oslanjanjem na spise Zemaljske vlade u Zagrebu, rekonstruirati u osnovnim crtama Tišovljev rad za hrvatske organe vlasti te dati osnovni podaci o njegovom stilskom pristupu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Arhitektura i urbanizam, Povijest, Povijest umjetnosti, Primijenjena umjetnost, Dizajn
POVEZANOST RADA
Projekti:
IP-2018-01-9364 - Umjetnost i država u Hrvatskoj od prosvjetiteljstva do danas (ASCEP) (Damjanović, Dragan, HRZZ - 2018-01) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Dragan Damjanović
(autor)