Pregled bibliografske jedinice broj: 1088301
Uloga medicinskih knjižničara u promicanju zdravstvene pismenosti
Uloga medicinskih knjižničara u promicanju zdravstvene pismenosti // 14. dani specijalnih i visokoškolskih knjižnica - Knjižnice: kamo i kako dalje?
Lovran, Hrvatska, 2015. str. 12-13 (poster, nije recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1088301 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga medicinskih knjižničara u promicanju
zdravstvene pismenosti
(The role of medical librarians in promoting health
literacy)
Autori
Pavelić, Arijana ; Fijucek, Marija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
14. dani specijalnih i visokoškolskih knjižnica - Knjižnice: kamo i kako dalje?
/ - , 2015, 12-13
Skup
14. dani specijalnih i visokoškolskih knjižnica - Knjižnice: kamo i kako dalje?
Mjesto i datum
Lovran, Hrvatska, 13.05.2015. - 16.05.2015
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
zdravstvena pismenost, medicinska knjižnica
(health literacy, medical library)
Sažetak
Zdravstvena pismenost (engl. health literacy) definira se kao stupanj do kojeg je pojedinac sposoban pronaći, obraditi i razumjeti osnovne zdravstvene informacije i usluge potrebne za donošenje odgovarajućih zdravstvenih odluka. Tri su ciljne razine zdravstvene pismenosti: funkcionalna, interaktivna i kritička. Na funkcionalnoj razini zdravstvene pismenosti pojedinac posjeduje temeljna znanja i vještine koje mu omogućavaju da razumije i slijedi jednostavne zdravstvene upute i preporuke. Na interaktivnoj razini napredna znanja i vještine omogućavaju pojedincu da aktivno sudjeluje u donošenju odluka o vlastitom zdravlju dok kritička zdravstvena pismenost omogućava pojedincu kritičko razmatranje zdravstvenih informacija, poboljšanje osobnih i društvenih kapaciteta i razumijevanje društvene, političke i ekonomske razine zdravlja i zdravstva. Prema hrvatskim zakonima, pacijent ima pravo na potpunu informiranost odnosno točno obavješćivanje i poduku o svim pitanjima koja se tiču njegova zdravstvenog stanja, na način koji mu je razumljiv s obzirom na dob, obrazovanje i mentalne sposobnosti. Različita istraživanja upozoravaju na zabrinjavajući podatak da gotovo polovica bolesnika ne razumije ono što im liječnik govori. Potpuno ili djelomično nerazumijevanje zdravstvenih preporuka glavni je razlog njihova neprovođenja ili pogrešnog provođenja, što izravno dovodi od otežanog, produženog ili neuspješnog liječenja. Zdravstvena informacija, usmena ili pismena, mora biti prezentirana na način koji osigurava njezino pravilno i nedvosmisleno razumijevanje. Sve veći naglasak na zdravstvenu skrb usmjerenu ka bolesniku, potreba za bolje informiranim i educiranim bolesnikom, percepcija zdravstvene pismenosti kao preduvjet ostvarivanja tzv. »proaktivne P4 medicine« (engl. predictive, preventive, personalized, participatory) pruža jedinstvenu priliku medicinskim knjižničarima da zajedno sa zdravstvenim djelatnicima aktivno rade na promicanju zdravstvene pismenosti i edukaciji bolesnika. U radu se navode primjeri iz prakse kako medicinski knjižničari koristeći specifična znanja i vještine u identifikaciji, odabiru, prezentaciji i diseminaciji medicinskih informacija, mogu pomoći u unaprjeđenju zdravstvene pismenosti kreiranjem pisanih edukativnih materijala koji bolesnicima pružaju jasne, relevantne i razumljive zdravstvene informacije radi bolje informiranosti o prevenciji i liječenju bolesti te promociji zdravlja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Informacijske i komunikacijske znanosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Klinika za infektivne bolesti "Dr Fran Mihaljević"