Pregled bibliografske jedinice broj: 1086815
Samo-inicirajući trening za osobe starije životne dobi
Samo-inicirajući trening za osobe starije životne dobi // 22. Dani psihologije u Zadru - knjiga sažetaka
Zadar, Hrvatska, 2020. str. 28-28 (predavanje, recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1086815 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Samo-inicirajući trening za osobe starije životne dobi
(Self-paced training for the elderly)
Autori
Vranić, Andrea ; Martinčević, Marina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
22. Dani psihologije u Zadru - knjiga sažetaka
/ - , 2020, 28-28
Skup
22. Dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 01.10.2020. - 03.10.2020
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Recenziran
Ključne riječi
kognitivni trening, starije osobe, mnemotehnike
(cognitive training, older adults, mnemonics)
Sažetak
Mnemotehnike čine osnovu strateških kognitivnih treninga kojima se nastoji kompenzirati pad ili slabljenje kognitivnih funkcija. Zbog njihove učinkovitosti u osnaživanju pamćenja, najčešće se koriste kao oblik treninga kod starijih osoba. Starije osobe su vrlo često uvjerene u svoje slabije sposobnosti što dodatno može oslabiti njihov uradak u kognitivnim zadacima. Trening mnemotehnika koji bi svakom pojedincu omogućio vlastiti tempo učenja mogao bi imati dodatnu učinkovitost ne samo u osnaživanju pamćenja, već i u promjeni slike o svojim sposobnostima. Stoga je cilj ovog istraživanja ispitati može li samo-inicirajući trening mnemotehnika osnažiti sposobnosti pamćenja i svakodnevnog funkcioniranja starijih osoba te izmijeniti njihov osobni stav spram starijih osoba. U istraživanju je sudjelovalo N=60 osoba starije životne dobi koje su po slučaju podijeljene u tretmansku (n=30) i pasivnu kontrolnu skupinu (n=30). Objema skupinama je prije početka treninga ispitan kognitivni status i verbalne sposobnosti, a prije i nakon završetka treninga ispitane su sposobnosti pamćenja parova riječi, učenja i dosjećanja liste riječi, sposobnost oslobađanja od interferencije, rješavanje svakodnevnih problema te eksplicitni i implicitni stav o osobama starije životne dobi. Osobe tretmanske skupine su koristeći priručnik, samostalno prolazile kroz trening mnemotehnika mentalnog predočavanja i stvaranja rečenica. Trening se sastojao od pet seansi s razmakom od tri dana između dviju seansi. Priručnik je sadržavao pet vježbi jednake strukture: 1) ponavljanje mnemotehnika, 2) vježbe pamćenja. Vježbe su se sadržajno razlikovale, odnosno sudionici su pamtili različite parove riječi i/ili slika koje su težinski poredane kroz trening, odnajlakših do najtežih parova. Rezultati su pokazali pozitivne učinke treninga na šire sposobnosti pamćenja, no ograničeni transfer na mjere svakodnevnog rješavanja problema te promjenu eksplicitnog i implicitnog stava o osobama starije životne dobi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb