Pregled bibliografske jedinice broj: 1086807
Film kao mišljenje: Deleuzeova »ontologija slika«
Film kao mišljenje: Deleuzeova »ontologija slika« // Filozofska istraživanja, 40 (2020), 3; 499-514 doi:10.21464/fi40304 (domaća recenzija, prethodno priopćenje, znanstveni)
CROSBI ID: 1086807 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Film kao mišljenje: Deleuzeova »ontologija slika«
(The Cinema as Thinking: Deleuzeʼs “Images-
Ontology”)
Autori
Paić, Žarko
Izvornik
Filozofska istraživanja (0351-4706) 40
(2020), 3;
499-514
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, prethodno priopćenje, znanstveni
Ključne riječi
Gilles Deleuze, ontologija slika, filmsko mišljenje, slika-pokret, slika-vrijeme, mozak-kaoekran, događaj
(Gilles Deleuze, images-ontology, film thinking, image-movement, image-time, brain-as-screen, event)
Sažetak
U studijama o filmu pokazuje se prekretnim to što Deleuze sintetički povezuje rasklopljenu »bit« metafizike kao ontologije (bitak – bog – svijet – čovjek) s novim pristupom ne samo kretanju pojma, govoreći hegelovski, nego i mišljenju kao događaju. Isto još više vrijedi za razumijevanje onoga što traje u vremenu i stoga ima karakter misaone slike. Kako autor pokazuje u članku, Deleuze nju uspostavlja tako što mozak postaje ekran, a film iz sfere tzv. realiteta postaje virtualni kôd svijeta kao slike. Između koncepta i slike dokida se razlika kada slika više ne prethodi pojmu i kada pojam više ne prethodi slici. Koliko je ovaj obrat presudan za Deleuzeovo shvaćanje filma može se uočiti u izvedbi pojma događaja (événement). Slika i pojam odgovaraju singularnosti događaja. Problem s razumijevanjem Deleuzeove »ontologije slika« pokazuje da film ne možemo svesti na autonomnu proizvodnju kinematičkoga načina mišljenja ako prethodno ne razjasnimo što je to uopće pokret i kako nastaje slika. Film je u tom paradigmatskome slučaju ne samo »vizualni kôd« suvremene umjetnosti. Njegova se »bit« razotkriva u tome što omogućuje da slika-pokret i slika-vrijeme sintetički realiziraju mogućnosti tehnosfere kao: (1) računanja, (2) planiranja i (3) konstrukcije. Naposljetku, filmsko mišljenje koje Deleuze zagovara postaje pitanje o mogućnostima da film kao metafilm dosegne novu razinu filozofijskoga razmatranja onoga što postaje i nastaje novim sklopom odnosa između bitka i događaja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija, Filmska umjetnost (filmske, elektroničke i medijske umjetnosti pokretnih slika)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
- Scopus