Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1086807

Film kao mišljenje: Deleuzeova »ontologija slika«


Paić, Žarko
Film kao mišljenje: Deleuzeova »ontologija slika« // Filozofska istraživanja, 40 (2020), 3; 499-514 doi:10.21464/fi40304 (domaća recenzija, prethodno priopćenje, znanstveni)


CROSBI ID: 1086807 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Film kao mišljenje: Deleuzeova »ontologija slika«
(The Cinema as Thinking: Deleuzeʼs “Images- Ontology”)

Autori
Paić, Žarko

Izvornik
Filozofska istraživanja (0351-4706) 40 (2020), 3; 499-514

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, prethodno priopćenje, znanstveni

Ključne riječi
Gilles Deleuze, ontologija slika, filmsko mišljenje, slika-pokret, slika-vrijeme, mozak-kaoekran, događaj
(Gilles Deleuze, images-ontology, film thinking, image-movement, image-time, brain-as-screen, event)

Sažetak
U studijama o filmu pokazuje se prekretnim to što Deleuze sintetički povezuje rasklopljenu »bit« metafizike kao ontologije (bitak – bog – svijet – čovjek) s novim pristupom ne samo kretanju pojma, govoreći hegelovski, nego i mišljenju kao događaju. Isto još više vrijedi za razumijevanje onoga što traje u vremenu i stoga ima karakter misaone slike. Kako autor pokazuje u članku, Deleuze nju uspostavlja tako što mozak postaje ekran, a film iz sfere tzv. realiteta postaje virtualni kôd svijeta kao slike. Između koncepta i slike dokida se razlika kada slika više ne prethodi pojmu i kada pojam više ne prethodi slici. Koliko je ovaj obrat presudan za Deleuzeovo shvaćanje filma može se uočiti u izvedbi pojma događaja (événement). Slika i pojam odgovaraju singularnosti događaja. Problem s razumijevanjem Deleuzeove »ontologije slika« pokazuje da film ne možemo svesti na autonomnu proizvodnju kinematičkoga načina mišljenja ako prethodno ne razjasnimo što je to uopće pokret i kako nastaje slika. Film je u tom paradigmatskome slučaju ne samo »vizualni kôd« suvremene umjetnosti. Njegova se »bit« razotkriva u tome što omogućuje da slika-pokret i slika-vrijeme sintetički realiziraju mogućnosti tehnosfere kao: (1) računanja, (2) planiranja i (3) konstrukcije. Naposljetku, filmsko mišljenje koje Deleuze zagovara postaje pitanje o mogućnostima da film kao metafilm dosegne novu razinu filozofijskoga razmatranja onoga što postaje i nastaje novim sklopom odnosa između bitka i događaja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filozofija, Filmska umjetnost (filmske, elektroničke i medijske umjetnosti pokretnih slika)



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Tekstilno-tehnološki fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Žarko Paić (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

doi

Citiraj ovu publikaciju:

Paić, Žarko
Film kao mišljenje: Deleuzeova »ontologija slika« // Filozofska istraživanja, 40 (2020), 3; 499-514 doi:10.21464/fi40304 (domaća recenzija, prethodno priopćenje, znanstveni)
Paić, Ž. (2020) Film kao mišljenje: Deleuzeova »ontologija slika«. Filozofska istraživanja, 40 (3), 499-514 doi:10.21464/fi40304.
@article{article, author = {Pai\'{c}, \v{Z}arko}, year = {2020}, pages = {499-514}, DOI = {10.21464/fi40304}, keywords = {Gilles Deleuze, ontologija slika, filmsko mi\v{s}ljenje, slika-pokret, slika-vrijeme, mozak-kaoekran, doga\djaj}, journal = {Filozofska istra\v{z}ivanja}, doi = {10.21464/fi40304}, volume = {40}, number = {3}, issn = {0351-4706}, title = {Film kao mi\v{s}ljenje: Deleuzeova »ontologija slika«}, keyword = {Gilles Deleuze, ontologija slika, filmsko mi\v{s}ljenje, slika-pokret, slika-vrijeme, mozak-kaoekran, doga\djaj} }
@article{article, author = {Pai\'{c}, \v{Z}arko}, year = {2020}, pages = {499-514}, DOI = {10.21464/fi40304}, keywords = {Gilles Deleuze, images-ontology, film thinking, image-movement, image-time, brain-as-screen, event}, journal = {Filozofska istra\v{z}ivanja}, doi = {10.21464/fi40304}, volume = {40}, number = {3}, issn = {0351-4706}, title = {The Cinema as Thinking: Deleuzeʼs “Images- Ontology”}, keyword = {Gilles Deleuze, images-ontology, film thinking, image-movement, image-time, brain-as-screen, event} }

Časopis indeksira:


  • Web of Science Core Collection (WoSCC)
    • Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
    • SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
  • Scopus


Citati:





    Contrast
    Increase Font
    Decrease Font
    Dyslexic Font