Pregled bibliografske jedinice broj: 1083198
Odnos između motivacijskih i kontekstualnih čimbenika te varanja na ispitima
Odnos između motivacijskih i kontekstualnih čimbenika te varanja na ispitima // 22. Dani psihologije u Zadru / Burić, Irena ; Banai, Benjamin ; Macuka, Ivana ; Šimić, Nataša ; Tokić, Andrea ; Vidaković, Marina (ur.).
Zadar, 2020. str. 133-133 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1083198 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Odnos između motivacijskih i kontekstualnih
čimbenika te varanja na ispitima
(Relationship between motivational and contextual
factors and academic cheating)
Autori
Putarek, Vanja ; Bunoza, Barbara ; Pavlin-Bernardić, Nina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
22. Dani psihologije u Zadru
/ Burić, Irena ; Banai, Benjamin ; Macuka, Ivana ; Šimić, Nataša ; Tokić, Andrea ; Vidaković, Marina - Zadar, 2020, 133-133
Skup
22. Dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 01.10.2020. - 03.10.2020
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
varanje na ispitima ; kontekstualni razlozi za varanje na ispitima ; samoefikasnost u samoregulaciji ; samoefikasnost ; ciljevi postignuća
(academic cheating ; contextual reasons for academic cheating ; self-efficacy in self-regulated learning ; self-efficacy ; achievement goals)
Sažetak
Varanje na ispitima jedan je od oblika akademskog nepoštenja i često se definira ponašanjima kojima učenici ili studenti nastoje na nedopuštene načine saznati informacije kako bi postigli što bolji uspjeh na provjerama znanja (Eisenberg, 2004). Međutim, osim ovog aktivnog aspekta, varanje na ispitima uključuje i pasivni aspekt, koji se odnosi na pomaganje drugima kako bi postigli bolji uspjeh na provjerama znanja. Čimbenici u pozadini varanja na ispitima mogu se podijeliti na individualne (npr. demografska i motivacijska obilježja, osobine ličnosti) i kontekstualne (npr. kodeks časti, percipirana težina kazne, ponašanja nastavnika za vrijeme pisanja ispita). U ovom istraživanju cilj je bio ispitati odnos između motivacijskih čimbenika, definiranih kroz ciljeve postignuća, samoefikasnost i samoefikasnost u samoregulaciji, te kontekstualnih čimbenika i aktivnog varanja na ispitima. U istraživanju je sudjelovalo 402 studenata tehničkih fakulteta u Zagrebu. Korištene su Skala samoefikasnosti, Skala samoefikasnosti u samoregulaciji, Skala ciljeva postignuća, Skala kontekstualnih razloga varanja te Skala učestalosti varanja. Rezultati su pokazali da je aktivno varanje na ispitima pozitivno povezano s ciljem izbjegavanja rada i kontekstualnim razlozima varanja, a negativno s ciljem ovladavanja putem uključivanja i samoefikasnošću u samoregulaciji. Studenti različitih godina nisu se razlikovali u učestalosti varanja na ispitima ni u procjeni kontekstualnih razloga varanja. Provjerom inkrementalne valjanosti kontekstualnih razloga varanja povrh motivacijskih čimbenika pokazalo se da kontekstualni razlozi objašnjavaju dodatnih 30% varijance varanja, što zajedno s motivacijskim čimbenicima čini ukupno 43% objašnjene varijance. Time su potvrđeni rezultati nekih ranijih istraživanja, prema kojima kontekstualni čimbenici u većoj mjeri predviđaju varanje na ispitima od individualnih čimbenika, uključujući motivacijske čimbenike. Stoga bi obrazovne ustanove i nastavnici mogli uvesti i dosljedno primjenjivati kodeks časti, nadzor za vrijeme pisanja ispita i strože kazne za varanje. Osim toga, dodatni postupci nastavnika koji bi mogli smanjiti učestalost varanja trebali bi uzeti u obzir važnost ciljeva ovladavanja putem uključivanja i smanjiti uspoređivanje studenata, povećati zanimljivost i praktičnost sadržaja te autonomiju studenata.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb