Pregled bibliografske jedinice broj: 1082049
Buka i antivibracijski elementi u željezničkom prometu
Buka i antivibracijski elementi u željezničkom prometu, 2019., diplomski rad, diplomski, Fakultet elektrotehnike i računarstva, Zagreb
CROSBI ID: 1082049 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Buka i antivibracijski elementi u željezničkom
prometu
(Noise and antivibration elements in railway
transport)
Autori
Zorić, Željko
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Fakultet elektrotehnike i računarstva
Mjesto
Zagreb
Datum
17.01
Godina
2019
Stranica
106
Mentor
Antonio Petošić
Ključne riječi
buka ; životna sredina ; željeznički promet ; izvori buke ; mjerna mjesta ; mjerenja ; rezultati mjerenja
(noise ; environment ; railway traffic ; the sources of noise ; the measuring places ; measurements ; the results of measurements)
Sažetak
Do ulaska Republike Hrvatske u EU zaštita od buke provodila se isključivo uz autoceste, dok je zaštita uz željezničku prugu bila zapostavljena. Povećana razina buke predstavlja ozbiljan problem u urbanim sredinama.U radusu prikazani osnovne teorije buke i njene fizičke karakteristike, a kroz rezultate mjerenja dobivene su osnove za ocjenu utjecaja buke željezničkog prometa ipredložene su mjere za zaštitu od istih. Za zaštitu od zračne buke najučinkovitijim se pokazuju bukobrani dok se za zaštitu od vibracija najučinkovitijim rješenjem pokazuju prigušivači vibracija na tračnicama. Kotrljanjem kotača po tračnicama, uslijed vlastite težine vagona i lokomotive te dinamičkih sila koje su posljedica neravnosti na voznim površinama tračnica i kotača, dolazi do pojave vertikalnih oscilacija, odnosno vibracija tračnica. Energija vibracija uzrokovanih kontaktom kotača i tračnica se širi zrakom u obliku zvučnih valova (buke) pri visokim frekvencijama, dok se ista pri niskim frekvencijama prenosi preko tračnica na donje dijelove konstrukcije i tlo. Frekvencije zvučnih valova (buke) se šire zrakom u rasponu od 30 do 2000 Hz, dok se vibracije i buka koja nastaje uslijed vibracija krutih struktura (niskofrekventna bukakoja se pojavljuje unutar građevina) javljaju pri frekvencijama 1-100 Hz. Prilikom širenja, vibracije putuju kroz različite vrste tla, stijena, temelja građevinskih objekata i drugih građevinskih konstrukcija. Mehanizam prijenosa vibracija s podložnog tla ispod kolosijeka na okolne građevine je kompleksan i ovisi o mnogim parametrima kao što su vrsta tla, razina podzemne vode, udaljenost građevine od pruge i način pričvršćenja tračnica. Jedan od mogućih učinaka vibracija je uočljivo gibanje podova u građevinama, podrhtavanje prozora, trešnja raznih predmeta na policama i zidovima. Premda nisu opasnost za zgrade, već i male razine vibracija uzrokuju nelagodu kod ljudi. Buka i vibracije od željezničkog prometa traju kratko, mjere se u sekundama i djeluju povremeno u određenim vremenskim razmacima kada prolaze vlakovi. Izraženije su pri prometovanju teretnih vlakova jer su u tada osovinska opterećenja puno veća. Takve vibracije umanjuju udobnost življenja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Interdisciplinarne tehničke znanosti