Pregled bibliografske jedinice broj: 1081256
Matoš i glazba
Matoš i glazba // Književna revija (Osijek), 59 (2019), 4; 67-82 (nije recenziran, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1081256 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Matoš i glazba
(Matoš and music)
Autori
Užar, Tin
Izvornik
Književna revija (Osijek) (1330-1659) 59
(2019), 4;
67-82
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Antun Gustav Matoš, glazbena umjetnost, kritika, esejistički portret, polemika
(Antun Gustav Matoš, music, criticism, essayistic portrait, polemics)
Sažetak
Glazbena se umjetnost bez sumnje isprepliće s Matoševom osobnošću i literarnim stvaralaštvom. Bogata obiteljska glazbena tradicija te sredina u kojoj odrasta zasigurno utječu na Matoševu želju za reprodukcijom glazbala - violončela. Ta ga osamnaestogodišnja reproduktivna aktivnost, iako neredovita, dovodi korak do glazbenog profesionalizma. Ne mogavši se, zbog tehničkih, a naposljetku i fizičkih predispozicija ostvariti kao reproduktivni umjetnik, okreće se pisanju poezije. U pjesnički je opus, osim glazbenih sadržaja, unio i najveći dio svoje muzikalnosti, što prepoznaju i suvremeni hrvatski skladatelji. No, hrvatsku je glazbenu historiografiju Matoš najviše zadužio svojim proznim, naročito glazbeno-publicističkim opusom. Temeljni je cilj istraživanja analizirati vrste glazbenih elemenata u Matoševim glazbenim kritikama, esejističkim portretima o glazbenicima te polemikama o glazbi. Svrha rada je istražiti stupanj Matoševa poznavanja glazbene umjetnosti iz perspektive sredine u kojoj obitava, ali i suvremenog znanstveno-umjetničkog gledišta. Proučavanjem glazbenih elemenata unutar tri navedena žanra, uočavaju se razlike u njihovoj kvantiteti i vrsti te stupnju argumentiranosti, uvjerljivosti faktografije te razini subjektivnosti. Na temelju navedene raščlambe, zaključuje se kako su Matoševi glazbeno- publicistički tekstovi stručno relevantni tadašnjem širem čitateljstvu. S druge strane, promatrajući takve tekstove iz suvremene perspektive, ne valja se ograničiti na glazbeno-stručne potankosti, već ih je potrebno sagledati sa šireg, društveno-povijesnog, kulturološkog, a napose umjetničkog gledišta.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Osijek,
Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku
Profili:
Tin Užar
(autor)