Pregled bibliografske jedinice broj: 1080844
Mjesto Jahvine nazočnosti. Hram u Jeruzalemu
Mjesto Jahvine nazočnosti. Hram u Jeruzalemu // Svjetlo riječi, 14 (1996), 155; 15-17 (nije recenziran, članak, stručni)
CROSBI ID: 1080844 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Mjesto Jahvine nazočnosti. Hram u Jeruzalemu
(The place of Yahweh's presence. Temple in
Jerusalem)
Autori
Lujić, Božo
Izvornik
Svjetlo riječi (1512-6986) 14
(1996), 155;
15-17
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, stručni
Ključne riječi
hram ; Jeruzalem ; Jahvina nazočnost ; židovski narod ; David ; Salomon ; Izrael ; Zerubabelov hram ; Herod Veliki ; Rimljani ; Isus ; Zid plača ; Mesija
(temple ; Jerusalem ; Yahweh's presence ; the Jewish people ; David ; Solomon ; Israel ; Temple of Zerubbabel ; Herod the Great ; Romans ; Jesus ; The wall cries ; Messiah)
Sažetak
Jeruzalem je igrao značajnu ulogu u životu i povijesti izabranog židovskog naroda iz više razloga, ali je jedan od najznačajnijih bilo postojanje hrama u kojem se Jahvina nazočnost pokazivala kao spasiteljska sila bilo ljudi pojedinaca bilo cijeloga grada i naroda. Hram je bio ponos židovskog naroda koji je uz njega vezivao svoju egzistenciju. U Jeruzalemu je osim posebne svijesti povezanosti naroda i Jahve, hram također imao i čudnu svijest neke magijske sigurnosti, koja je zapravo značila garanciju neuništivosti grada i hrama, bez obzira kako se narod i pojedinci ponašali. Očito se u tomu skrivala kriva interpretacija Jahvine nazočnosti među njima, jer Jahve se nije dao upregnuti ni u kakve sustave i prostore u kojima bi bio silom ljudi zatvoren i određen u svojoj slobodi djelovanja. Autor u članku detaljno opisuje tri hrama: prvi izraelski Salomonov hram, Zerubabelov hram te posljednji je hram Heroda Velikoga koji je uništen 70. god. nakon što su se Židovi pobunili protiv rimske vlasti, Rimljani su opkolili grad i zapalili i sam hram, tako da je divno Herodovo zdanje nestalo u plamenu ognja. Poslije tog događaja Židovi više nikada nisu sagradili neki novi hram. Oni čekaju dolazak svoga Mesije te se okupljaju na molitvu ispod Zida plača. Isus je, navješćujući razorenje hrama, istodobno govorio i o hramu svoga tijela. Time je svojim suvremenicima htio dati do znanja da je nekadašnja Božja nazočnost u hramu odsada postala nazočnost u njegovu tijelu, bolje rečeno u njegovoj osobi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija, Arheologija