Pregled bibliografske jedinice broj: 1077772
Prikazanja ili o afirmativnom kazalištu koje uzdiže i ojačava gledatelje
Prikazanja ili o afirmativnom kazalištu koje uzdiže i ojačava gledatelje // Rajmund Kupareo: Prebivao je među nama. Tri suvremena prikazanja o jednom davnom događaju. / Nikčević, Sanja (ur.).
Zagreb: Citadela libri, 2019. str. 9-52
CROSBI ID: 1077772 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Prikazanja ili o afirmativnom kazalištu koje
uzdiže i ojačava gledatelje
(Sacra Rappresentazione or About Affirmative
Theatre that Empowers and
Strengthens Spectators)
Autori
Nikčević, Sanja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, stručni
Knjiga
Rajmund Kupareo: Prebivao je među nama. Tri suvremena prikazanja o jednom davnom događaju.
Urednik/ci
Nikčević, Sanja
Izdavač
Citadela libri
Grad
Zagreb
Godina
2019
Raspon stranica
9-52
ISBN
978-953-8290-00-8
Ključne riječi
Rajmund Kupareo, afirmativna/subverzivna prikazanja, suvremena hrvatska drama, katarza, srednji vijek
(Rajmund Kupareo, sacre representationes, contemporary Croatian plays, chatarsis, meddieval theatre)
Sažetak
Tekst smješta Kupareova prikazanja u širi kontekst povijesti kazališta dokazujući da imamo i danas pravo na lijepo/dobro/sveto u umjetnosti jer je kazališna umjetnost nastala iz onog najsvetijeg (mitologija u antici i kršćanstvo u srednjem vijeku) i prenosila najvažnije istine sa scene na pouku i osnaživanje publici zahvaljujući katarzi. Glavna kazališna struja u Europi uvijek je odražavala osnovni svjetonazor društva pa i vladajuću ideologiju. Nakon što je nakon Drugoga svjetskoga rata sekularistički svjetonazor zavladao u cijeloj Europi, protjerane su iz kazališta glavne struje žanrovi poput prikazanja (misteriji /muke/, mirakuli i moraliteti) jer afirmiraju kršćanski svjetonazor i njegovu hijerarhiju vrijednosti (ljubav, služenje, poslušnost) te prenose kršćansku poruku (svijetom vlada dobri Bog ; postoji razlika između dobra i zla ; junak ima slobodnu volju odabira ; ako junak krivo odabere ima mogućnost ispravljanja). Prikazanja su nastala u srednjem vijeku a tekst dokazuje da su bila kazalište glavne struje za vrijeme renesanse i igrana u profesionalnom i amaterskom kazalištu sve do kraja II. svjetskog rata, da ih crkva nikad nije zabranila (nego ih je u 16. st odvojila od obreda) kao i da mogu biti vrlo kvalitetne i zanimljive predstave. Bitka sekularističkog svjetonazora vodila se i kroz književnost pa su tako namjerno nastajala subverzivna prikazanja ona koja namjerno ruše razine kršćanskog svjetonazora. Unatoč protjerivanju sa scena glavne struje afirmativna prikazanja su se nastavila pisati i igrati ispod rubova profesionalnog teatra a tekst donosi pregled i europskih i hrvatskih primjera. Tri drame Rajmunda Kuparea o Isusu Kristu su dokaz da se i danas mogu pisati prikazanja prikazanja kao vrlo moderno napisane drame.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Kazališna umjetnost (scenske i medijske umjetnosti), Književnost, Kroatologija
Napomena
Tekst je uvod knjizi drama Rajmunda Kuparea u
kojoj su objavljene 3 drame (Porođenje ili tko
je dostojan Božje milosti, Muka ili za koga je
pravednik raspet, Uskrsnuće ili što nas doista
može uvjeriti). To je prva knjiga nove izdavačke
kuće Citadela libri.
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku
Profili:
Sanja Nikčević
(autor)