Pregled bibliografske jedinice broj: 1077738
Vjerske teme u hrvatskom kazalištu: preživljavanje na rubovima?
Vjerske teme u hrvatskom kazalištu: preživljavanje na rubovima? // Vjerska tematika u hrvatskom medijskom prostoru. Zbornik radova znanstvenog simpozija i projekata na Hrvatskom katoličkom sveučilištu u Zagrebu / Valković, Jerko (ur.).
Zagreb: Hrvatsko katoličko sveučilište, 2019. str. 29-46
CROSBI ID: 1077738 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Vjerske teme u hrvatskom kazalištu: preživljavanje
na rubovima?
(Religious Topics in the Croatian Theatre: Survival
on the Margins)
Autori
Nikčević, Sanja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Vjerska tematika u hrvatskom medijskom prostoru. Zbornik radova znanstvenog simpozija i projekata na Hrvatskom katoličkom sveučilištu u Zagrebu
Urednik/ci
Valković, Jerko
Izdavač
Hrvatsko katoličko sveučilište
Grad
Zagreb
Godina
2019
Raspon stranica
29-46
ISBN
978-953-8014-29-1
Ključne riječi
kršćanski/sekularistički svjetonazor, hrvatsko kazalište/drama, povijest kazališta, Festival kršćanskog teatra.
(Christian/secular worldview, Croatian theatre/drama, theatre histroy, Christian Theatre Festival)
Sažetak
Osnovno pitanje teksta je: kako je moguće da u Hrvatskoj nakon 1990. i pada komunističkog sustava te uz više od 80 posto javno proklamiranih katolika na hrvatskim kazališnim scenama glavne struje odnos prema vjeri i crkvi isključivo negativan i doslovno napadački? Kazališni umjetnici često tvrde da su „iznad“ društva i slobodni, odgovorni samo vlastitoj inspiraciji, međutim to nije točno jer europska kazališna umjetnost od samih početaka usko vezana uz najsvetije istine društva (njezino nastajanje iz Dionizijevog rituala u antici i mise u srednjem vijeku) i odražava temeljne vrijednosti vladajućeg svjetonazora. Tekst dokazuje tu povezanost kroz povijest kazališta i opisuje temeljne razlike u hijerarhiji vrijednosti kršćanskog i sekularističkog svjetonazora koji je nakon II svjetskog rata zavladao u cijeloj Europi (pa i demokršćanskim zemljama) i ostao na vlasti od danas (pa i nakon naše promjene sustava). Taj svjetonazor je uveo kritiku društva iz sekularističke perspektive kao jedinu kvalitetu vrijedne umjetnosti izbacivši (iz kanona vrijednih djela u prošlosti ili u suvremenom stvaralaštvu) bilo kakvu afirmaciju svijeta kao smislenog mjesta pod budnim Božjim okom. Ta je slika svijeta u umjetnosti u cijeloj Europi nametana kroz festivale, nagrade, medije, itd., stvorivši dominantne trendove, ali kazalište koje u sebi nosi afirmaciju duhovne dimenzije ljudskog života uporno postoji kako za vrijeme komunizma a tako i danas na rubovima profesionalnog kazališta ali i u manifestacijama koje pokreće sama publika. Festival kršćanskog kazališta koji su 2015. pokrenuli franjevci konventualci u Zagrebu sa svojih 45 selektiranih kvalitetnih predstava i preko 400 sudionika, dokazao je da predstava na rubovima ima iznimno mnogo, da svjetonazor i poruka nisu oznaka kvalitete te da će kazalište duhovnog nagnuća uvijek preživjeti bez obzira na pritiske glavne struje i europskih trendova.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Kazališna umjetnost (scenske i medijske umjetnosti), Književnost, Kroatologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku
Profili:
Sanja Nikčević
(autor)