Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1077610

Pepeljugina cipelica ili kako režemo sve što viri iz uskog vrijednosnog kanona


Nikčević, Sanja
Pepeljugina cipelica ili kako režemo sve što viri iz uskog vrijednosnog kanona // Republika : mjesečnik za književnost, umjetnost i društvo, LXXV (2019), 1-2; 104-117 (nije recenziran, članak, stručni)


CROSBI ID: 1077610 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Pepeljugina cipelica ili kako režemo sve što viri iz uskog vrijednosnog kanona
(Cinderella's Shoe or How We Cut Everything that Sticks out from the Narrow Literary Canon)

Autori
Nikčević, Sanja

Izvornik
Republika : mjesečnik za književnost, umjetnost i društvo (0350-1337) LXXV (2019), 1-2; 104-117

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, stručni

Ključne riječi
književni kanon, sekularistički i kršćanski svjetonazor, dramske konvencije, transcedentali
(literary canon, secular and christian worldview, drama conventions, transcendentals)

Sažetak
Tko se danas od nas teoretičara usudi afirmirati neko djelo koje je lijepo, koje ima duhovnu dimenziju, koje daje odgovore na problem o kojem piše, u kojem je jasna razlika između dobra i zla a lik ima slobodnu volju odabrati i dobro, koje u nama izaziva različite emocije ali ih na kraju čisti jer svijet ima smisao i viši okvir (katarza)...? Pokušavajući analizirati i afirmirati neke drame (kako povijesne tako i suvremene) koje sam prepoznala kao kvalitetne shvatila sam da čak ako se i usudim - nemam kriterije za afirmaciju. Razlog je u uskoći suvremenog vrijednosnog kanona koji je kao Pepeljugina cipelica koja odgovara samo jednoj osobi a mi teoretičari slijedimo i odbacujemo sve što u cipelicu ne ulazi. Suvremeni kanon vrijednih djela fiksiran je nakon II svjetskog rata i pobjede sekularizma u europskom društvu. Osnovni kriterij vrijednosti djela postala je kritika društva i hrabrost prikazivanja neuralgičnih točaka ali iz sekularističkih pozicija pa je iz kanona izbačeno sve što je afirmiralo društvo oko sebe a naročito duhovnu dimenziju svijeta. Zbog te uskoće smo odbacili kao manje vrijedne afirmativne epohe u povijesti (srednji vijek, barok, građansko kazalište) ; bogatstvo građanskog teatra (melodrame, pučke komade, igrokaze, plemićke drame, građanske komedije...) osim linije realizma (kasnije modernizma, postmodernizma...). S time smo izbacili i stare dramske konvencije (logika dramske radnje, motivacija, prepoznatljivi likovi, napeta priča sretan kraj, pouka) kao i kriterije vrednovanja koji su vladali preko dvije tisuće godina. Sveto/lijepo/dobro/korisno (Platonovo tumačenje biti stvari i transcedentali Tome Akvinskog) su postali kriteriji ne potvrđivanja nego odbacivanja djela jer je lijepo postalo kič, sveto - laž, dobro – licemjerje. Jedino smo ostavili korisno kao pozitivan kriterij ali isključivo ako je kritika društva iz sekularističkih pozicija. To je suzilo ne samo kanon nego i teorijski jezik ali i svijest teoretičara. Tko će se usuditi suprostaviti?

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Kazališna umjetnost (scenske i medijske umjetnosti), Književnost



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku

Profili:

Avatar Url Sanja Nikčević (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

Pristup cjelovitom tekstu rada

Citiraj ovu publikaciju:

Nikčević, Sanja
Pepeljugina cipelica ili kako režemo sve što viri iz uskog vrijednosnog kanona // Republika : mjesečnik za književnost, umjetnost i društvo, LXXV (2019), 1-2; 104-117 (nije recenziran, članak, stručni)
Nikčević, S. (2019) Pepeljugina cipelica ili kako režemo sve što viri iz uskog vrijednosnog kanona. Republika : mjesečnik za književnost, umjetnost i društvo, LXXV (1-2), 104-117.
@article{article, author = {Nik\v{c}evi\'{c}, Sanja}, year = {2019}, pages = {104-117}, keywords = {knji\v{z}evni kanon, sekularisti\v{c}ki i kr\v{s}\'{c}anski svjetonazor, dramske konvencije, transcedentali}, journal = {Republika : mjese\v{c}nik za knji\v{z}evnost, umjetnost i dru\v{s}tvo}, volume = {LXXV}, number = {1-2}, issn = {0350-1337}, title = {Pepeljugina cipelica ili kako re\v{z}emo sve \v{s}to viri iz uskog vrijednosnog kanona}, keyword = {knji\v{z}evni kanon, sekularisti\v{c}ki i kr\v{s}\'{c}anski svjetonazor, dramske konvencije, transcedentali} }
@article{article, author = {Nik\v{c}evi\'{c}, Sanja}, year = {2019}, pages = {104-117}, keywords = {literary canon, secular and christian worldview, drama conventions, transcendentals}, journal = {Republika : mjese\v{c}nik za knji\v{z}evnost, umjetnost i dru\v{s}tvo}, volume = {LXXV}, number = {1-2}, issn = {0350-1337}, title = {Cinderella's Shoe or How We Cut Everything that Sticks out from the Narrow Literary Canon}, keyword = {literary canon, secular and christian worldview, drama conventions, transcendentals} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font