Pregled bibliografske jedinice broj: 1077561
Duhovito, toplo i afirmativno o ljudima oko nas
Duhovito, toplo i afirmativno o ljudima oko nas // Miro Gavran: Odabrane komedije / Šeput, Luka (ur.).
Zagreb: Matica hrvatska, 2017. str. 671-691
CROSBI ID: 1077561 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Duhovito, toplo i afirmativno o ljudima oko nas
(Witty, Warm And Affirmative About People Like Us)
Autori
Nikčević, Sanja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, stručni
Knjiga
Miro Gavran: Odabrane komedije
Urednik/ci
Šeput, Luka
Izdavač
Matica hrvatska
Grad
Zagreb
Godina
2017
Raspon stranica
671-691
ISBN
978-953-341-107-1
Ključne riječi
Miro Gavran, suvremena hrvatska drama, komedija
(Miro Gavran, Contemporary Croatian drama, Comedy)
Sažetak
U knjizi pod nazivom Odabrane komedije objavljeno je 15 djela, što je gotovo polovina Gavranovog opusa do trenutka izlaska knjige. Gavran voli umetnuti komičke elemente u svaku svoju dramsku priču, ali postoje djela koja žanrovski možemo nazvati komedijama. U njima dominiraju suvremeni sadržaji i privatne priče, uglavnom muško-ženski ljubavni odnosi. Ono što sam u analizi Gavranovog dramskog opusa nazvala temelji dobrog kazališta (napeta priča, prepoznatljivi likovi, tople emocije, afirmacija smisla svijeta) nalazi se i u komedijama pri čemu one ulaze u definiciju žanra (izazivaju smijeh, dobri nagrađeni, zli kažnjeni, sretan kraj kao afirmacija vrijednosti u svijetu) Najbrojnije su tzv. bračne komedije kojima je osnovna tema vezana uz bračni status junaka bilo da junak želi u brak (npr. Hotel Babilon) ili se radi o određenom zamoru materijala zbog kojeg dolazi do prekida (npr. Lutka) a koje pričaju jednu priču i pripadaju „čistom“ komičkom žanru. Tu su i dramska djela koja prate nekoliko nepovezanih priča s više ili manje humorističkih ili humornih elemenata (npr. Sve o ženama) ili djela koja prate likove kroz dugi vremenski period (npr. Sladoled). Na kraju su komedije sa satiričnim elementima jer privatnih priča prelazimo u prikaz problema u društvu (npr. Vozači za sva vremena) ili kazalištu (npr. Najluđa predstava na svijetu). Gavran slijedi Aristotela i oponaša ljude koji imaju manu, ali ih vrlo lako prepoznajemo, te primjenjuje različita sredstva postizanja komičnog: gomilanje, iznevjereno očekivanje, nepravilnosti u sistemu, automatizam koji oponaša život, ponavljanje i udvajanje nizova (Bergson), te komika sličnosti, komika razlika, komično preuveličavanje ili laž (Propp), ali najvažnije je da komedije uspijeva uvijek pisati – duhovito, toplo i afirmativno o ljudima oko nas.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Kazališna umjetnost (scenske i medijske umjetnosti), Književnost, Kroatologija
Napomena
Tekst je pogovor knjizi komedija Mire Gavrana.