Pregled bibliografske jedinice broj: 1077393
Inozemstvo, Zagreb ili neki drugi grad u Hrvatskoj? Društveno porijeklo, racionalnost izbora i aspiracije srednjoškolaca prema mjestu studiranja
Inozemstvo, Zagreb ili neki drugi grad u Hrvatskoj? Društveno porijeklo, racionalnost izbora i aspiracije srednjoškolaca prema mjestu studiranja // Revija za sociologiju, 50 (2020), 2; 285-308 doi:10.5613/rzs.50.2.6 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1077393 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Inozemstvo, Zagreb ili neki drugi grad u
Hrvatskoj? Društveno porijeklo, racionalnost
izbora i aspiracije srednjoškolaca prema mjestu
studiranja
(To Study Abroad, in Zagreb or in Some Other
Croatian City? Social Background, Rationality of
Choice and Secondary School Students’
Aspirations Towards the Place of Studying)
Autori
Puzić, Saša ; Šabić, Josip ; Odak, Iva
Izvornik
Revija za sociologiju (0350-154X) 50
(2020), 2;
285-308
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
srednja škola ; aspiracije prema mjestu studiranja ; teorija racionalnog izbora ; studiranje u inozemstvu ; studiranje u Zagrebu ; horizontalne nejednakosti
(secondary school ; aspirations towards the place of studying ; rational choice theory ; studying abroad ; studying in Zagreb ; horizontal inequalities)
Sažetak
U radu se ispituju aspiracije hrvatskih srednjoškolaca kad je riječ o mjestu studiranja (inozemstvo, Zagreb, drugi grad u Hrvatskoj). Teorijsko polazište rada čini teorija racionalnog izbora, koja se koristi pri objašnjenju obrazovnih odluka u periodu obrazovnih tranzicija. Provedena je višerazinska multinomijalna regresijska analiza na nacionalno reprezentativnom uzorku učenika četverogodišnjih srednjih škola (N=10 829). Podatci su prikupljeni tijekom školske godine 2017./2018. Rezultati pokazuju da su aspiracije prema mjestu studiranja povezane s društvenim podrijetlom učenika: veće aspiracije prema studiranju u Zagrebu povezane su s visokoškolskim obrazovanjem barem jednog roditelja te s aktivnim radnim statusom majke i oca, dok su veće aspiracije za studiranjem u inozemstvu povezane s visokoškolskim obrazovanjem obaju roditelja i višim mjesečnim prihodima kućanstva. Učeničke aspiracije prema studiranju u inozemstvu povezane su i s čimbenicima racionalnog izbora: većom brigom za izbjegavanjem silazne društvene mobilnosti, višom samoprocjenom vjerojatnosti uspješnog upisa i završetka studija, nižom procjenom vrijednosti obrazovanja u hrvatskom društvu te višom procjenom nepoštovanja meritokratskih principa u hrvatskom visokom obrazovanju. S druge strane, aspiracije prema studiranju u Zagrebu od navedenih su čimbenika povezane samo s višom procjenom društvene vrijednosti obrazovanja. Svi su učinci bili neovisni o školskom uspjehu učenika. Dobiveni nalazi tumače se u kontekstu horizontalnih nejednakosti u visokom obrazovanju te se upućuje na moguće implikacije nalaza za obrazovnu politiku.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Institut za društvena istraživanja , Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus