Pregled bibliografske jedinice broj: 1077313
Melodrama, pučki komad, igrokaz, čarobna gluma… ili jesu li to dobro skrojeni komadi?
Melodrama, pučki komad, igrokaz, čarobna gluma… ili jesu li to dobro skrojeni komadi? // Komparativna povijest hrvatske književnosti. Zbornik radova XIX. Vrsta ili žanr / Glunčić-Bužančić, Vinka ; Grgić, Kristina (ur.).
Zagreb : Split: Književni krug Split ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2017. str. 138-157
CROSBI ID: 1077313 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Melodrama, pučki komad, igrokaz, čarobna gluma…
ili jesu li to dobro skrojeni komadi?
(Melodrama, Folk play, Play, Magic Play or are
these Well Made Plays?)
Autori
Sanja Nikčević
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Komparativna povijest hrvatske književnosti. Zbornik radova XIX. Vrsta ili žanr
Urednik/ci
Glunčić-Bužančić, Vinka ; Grgić, Kristina
Izdavač
Književni krug Split ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Grad
Zagreb : Split
Godina
2017
Raspon stranica
138-157
ISBN
978-953-163-451-9
Ključne riječi
žanrovski sustav, građansko kazalište, pučka, plemićka i građanska drama, afirmativni i subverzivni žanrovi
(generic system, bourgeois theatre, folk, aristocratic and bourgeois drama, affirmative and subversive genres)
Sažetak
U europskom kazalištu 18. i 19. stoljeća dominantna kulturna praksa bilo je građansko kazalište i drama. Nakon II. svjetskog rata u cijeloj smo Europi izbacili smo tu epohu iz kanona kao manje vrijednu a njezine dominantne žanrove kao „podilaženje publici“ dok smo u kanon uvrstili ono što je u epohi bilo umjetnički emergentno ali rubno (modernizam). Zato danas nemamo naziv za epohu, a iako o djelima iz epohe govorimo kroz žanrovske nazive (dobro skrojeni komadi, melodrama, pučki komadi, igrokazi, čarobne glume...) nemamo jasnu žanrovsku podjelu. Na proučavanju hrvatskog kazališta tog vremena ovaj tekst uvodi naziv „građansko kazalište“ kao periodizacijsku epohu s prijedlogom žanrovskog sustava dramskih vrsta tog vremena kroz četiri podjele. Slijedeći Aristotelove cause/uzroke stvari, dramske vrste se dijele prema formi (konvencija/oblik, i dominantna emocija koju izaziva dijeli se na tragediju, dramu, tragikomediju melodramu, komediju, satiru), sadržajne aspekte žanrova (prema temi, priči/radnji i glavnim likovima dijeli se na pučku, plemićku i građansku dramu), casua efficiens ili poticaj je piščev odnos prema svjetonazoru i dijeli ih na afirmativne i subverzivne, dok je causa finalis ili svrha, cilj djelovanje na publiku. U ovom tekstu su tabele cijelog nacrta žanrovskog sustava s osnovnim referentnim točkama, a detaljnije analizirani žanrovi prema formi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Kazališna umjetnost (scenske i medijske umjetnosti), Književnost, Kroatologija