Pregled bibliografske jedinice broj: 1077223
Slika Domovinskog rata u hrvatskom kazalištu 1990.-2016. Od svetišta do nametnute krivnje.
Slika Domovinskog rata u hrvatskom kazalištu 1990.-2016. Od svetišta do nametnute krivnje.. Zagreb: Alfa, 2018 (monografija)
CROSBI ID: 1077223 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Slika Domovinskog rata u hrvatskom kazalištu
1990.-2016. Od svetišta do nametnute krivnje.
(Picture of Homeland War In Croatian Theatre 1990-
2016. From Sanctuary To Imposed Guilt)
Autori
Nikčević, Sanja
Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, znanstvena
Izdavač
Alfa
Grad
Zagreb
Godina
2018
Stranica
346
ISBN
978-953-297-929-9
Ključne riječi
Suvremena drama, hrvatska drama, hrvatsko kazalište, Domovinski rat
(Contemporary Drama, Croatian Theatre, Homeland War, Croatian Drama)
Sažetak
U prvom dijelu knjige analizira se djelovanje hrvatskog kazališta u Domovinskom ratu (1990- 1995) kada je kazalište bilo životno važno i igralo se i gledalo unatoč opasnosti jer se doživljavalo kao svetište, simbol otpora i zaštita ali upravo je zato i bilo meta agresora. Opisuje se djelovanje kazališta u najpogođenijim gradovima (Osijek, Dubrovnik, Zadar) kao i antiratno djelovanje umjetnosti. U drugom dijelu se obrađuje hrvatska drama na temu rata nastala od 1990. do 2016. s preko stotinu naslova. Ukazuje se na razlike između drame nastale u ratu i one poratne. Drama nastala u ratu je afirmirala temeljne vrijednosti života i unatoč tragičnim krajevima donosila katarzu, a bile su vrlo česte i komedije. Poratna drama pak donosi samo mračne tonove, izgubila je katarzu i vjeru i su sadašnjost i u budućnost, a umjesto komedija vladaju groteske. Poratno pak kazalište (od 1995-2016) namjerno je iskrivljavalo sliku rata slijedeći europske trendove pa se tako to kazalište kretalo od bezlične slike nasilja do isključivo hrvatske krivnje. Poratno kazalište je uglanvom u rukama redatelja koji su u nedostatku dovoljno "oštrih" dramskih tekstova radili autorske projekte, U četvrtom dijelu knjige, zaključku, pledira se za pravo na sliku hrvatske žrtve i junaka, na istinitu priču ispričanu na sceni koja će nas osloboditi prošlosti i dopustiti nam da idemo dalje. Pledira se na naše pravo na katarzu. U petom dijelu knjige donesene su brojni podaci vezani uz istraživanje: kronološki popis događanja od 1990 ; popis repertoara hrvatskih kazališta za vrijeme rata (Osijek, Dubrovnik, Zadar) ; popis drama ratne tematike od 1990-2015 ; autorski projekti ratne tematike, te brojne tablice (npr. međunarodna recepcija hrvatske ratne drame, hrvatska komedija, itd). Knjiga je rezultat desetogdišnjeg autoričina istraživanja koje je djelomično objavljivano u časopisima i zbornicima ali je ovo završna verzija.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Kazališna umjetnost (scenske i medijske umjetnosti), Kroatologija
Napomena
Sanja Nikčević u svojoj knjizi Slika Domovinskog
rata u hrvatskom kazalištu 1990. – 2016. Od
svetišta do nametnute krivnje bavi se
teatrološki iznimno važnom i dosad vrlo slabo
obrađenom temom jer su se rijetki autori njome
bavili tek parcijalno. Stoga je ovo jedino
sveobuhvatno istraživanje hrvatskoga kazališta u
Domovinskom ratu i drame na temu Domovinskoga
rata, nezaobilazno u svim daljnjim bavljenjima
tom temom, ali i inspirativno za daljnja
istraživanja. Autorica to radi sustavno, a
analiza ovako široka korpusa provedena je
znalački, metodološki i znanstveno temeljito. Uz
neupitnu stručnost i spisateljsku kompetenciju,
rukopis je vrjedniji jer njime zaključuje svoje
petnaestogodišnje istraživanje. Pritom je
hipoteza koju je autorica postavila i po kojoj
kazalište u reakciji na stvarnost ima i svoju
etičku funkciju i odgovornost, što se najbolje
vidi upravo u drastičnim situacijama poput rata
– dokazana. (iz recenzije, akademik Boris
Senker)
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku
Profili:
Sanja Nikčević
(autor)