Pregled bibliografske jedinice broj: 1076810
ULOGA ODGOJITELJA I NESPECIFIČNE TEŠKOĆE U ČITANJU I PISANJU U RANOM USVAJANJU MATERINSKOGA JEZIKA
ULOGA ODGOJITELJA I NESPECIFIČNE TEŠKOĆE U ČITANJU I PISANJU U RANOM USVAJANJU MATERINSKOGA JEZIKA // IMPROVING THE QUALITY OF LIFE OF CHILDREN AND YOUTH / Nikolić, Milena ; Vantić-Tanjić, Medina (ur.).
Tuzla: Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih, 2020. str. 393-406 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 1076810 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
ULOGA ODGOJITELJA I NESPECIFIČNE TEŠKOĆE U ČITANJU I PISANJU U RANOM USVAJANJU MATERINSKOGA JEZIKA
(ROLE OF EDUCATORS AND CHARACTERISTIC DIFFICULTIES IN READING AND WRITTING IN THE EARLY ACQUISTION OF THE MOTHER TONGUE)
Autori
Krumes, Irena ; Pongračić, Luka ; Marinac, Ana Maria
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
IMPROVING THE QUALITY OF LIFE OF CHILDREN AND YOUTH
/ Nikolić, Milena ; Vantić-Tanjić, Medina - Tuzla : Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih, 2020, 393-406
Skup
XI. Međunarodna naučno-stručna konferencija „Unapređenje kvalitete života djece i mladih"
Mjesto i datum
Sunčana obala, Bugarska, 26.06.2020. - 28.06.2020
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
rana pismenost, materinski jezik, ovladavanje materinskim jezikom, nespecifične poteškoće u čitanju i pisanju, prevencije nespecifičnih teškoća u čitanju i pisanju
(early literacy, mother tongue, mother tongue acquisition, non-specific reading and writing difficulties, prevention of non-specific reading and writing difficulties)
Sažetak
U ovladavanju materinskim jezikom u ranom razvoju jezika djeca sve češće pokazuju različite specifične (disgrafične i disleksične) i nespecifične teškoće. Nespecifične teškoće u čitanju i pisanju može uzrokovati kognitivno zaostajanje, oštećenje vida ili sluha ili opći nedovoljni razvoj jezika i govora. Rad se posebno bavi smetnjama i teškoćama koje nisu primarni središnji simptom, nego sekundarna pojava uzrokovana ponekad i nekim drugim poremećajem. U slučaju da se ukloni primaran uzrok, teškoće u čitanju i pisanju mogu se smanjiti ili čak i nestati. Potrebno je uočiti rizičnu skupinu djece i razlikovati poteškoće koje se neće normalizirati tijekom vremena već se mogu razviti u trajne poteškoće. Ta se razlika vrlo teško može zasigurno uočiti te je, bez obzira na to bile te poteškoće privremene (zakašnjeli ili odgođeni razvoj) ili trajne, potrebno primijeniti mjere intervencije i prevencije. U radu se istražuju načini na koje se trenutno preveniraju ili pokušavaju ublažiti teškoće u govorno-jezičnom razvoju djece u dječjim vrtićima u Hrvatskoj od strane odgojitelja. Odgojitelji su ključni u zamjećivanju prvih znakova teškoća. Uz logopeda, odgojitelji su važni jer osim što podržavaju rad stručnog suradnika, oni i neposredno rade s djecom koja pokazuju privremene poteškoće. Koje mjere poduzimaju u radu s djecom, prepoznaju li djecu s poteškoćama i jesu li dovoljno osposobljeni za to, nastajali smo istražiti kvantitativnim istraživanjem na uzorku N=123 odgojitelja iz cijele Hrvatske. Istraživanje je provedeno tijekom 2019. Rezultati su pokazali da su odgojitelji uočili velik broj djece s teškoćama u govorno-jezičnom razvoju, da nisu dovoljno pripremljeni za rad s djecom s poteškoćama, da se uglavnom samoeduciraju i da najviše s djecom prepričavaju i pričaju priče, ali rijetko individualiziraju program.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Logopedija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)