Pregled bibliografske jedinice broj: 1076729
Čovjek i stvoreni svijet (Post 1 – 2). Biblijsko-teološki izazovi suvremenoj kršćanskoj antropologiji i ekologiji
Čovjek i stvoreni svijet (Post 1 – 2). Biblijsko-teološki izazovi suvremenoj kršćanskoj antropologiji i ekologiji // Bogoslovska smotra, 90 (2020), 2; 411-437 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1076729 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Čovjek i stvoreni svijet (Post 1 – 2).
Biblijsko-teološki izazovi suvremenoj
kršćanskoj antropologiji i ekologiji
(THE HUMAN BEING AND THE CREATED WORLD (GEN 1 –
2)
BIBLICAL-THEOLOGICAL CHALLENGES TO CONTEMPORARY
CHRISTIAN ANTHROPOLOGY AND ECOLOGY)
Autori
Pardon, Đurica
Izvornik
Bogoslovska smotra (0352-3101) 90
(2020), 2;
411-437
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
antropologija, teološka antropologija, biblijska antropologija, teologija zemlje, ekologija, Knjiga Postanka 1 – 2.
(anthropology, theological anthropology, Biblical anthropology, theology of the land, Book of Genesis 1 – 2.)
Sažetak
Suvremena antropologija naglašava da su tri sfere u kojima čovjek gradi svijet odnosa: u životu s prirodom, u životu s drugim bićima i u životu s duhovnim bićima. Teološka antropologija, koristeći se saznanjima multidisciplinarnih istraživanja opće antropologije, čita biblijske tekstove te iz njih usvaja kršćanstvu vlastiti sustav ideja i praksi za vjernički život. Religiozna židovska i kršćanska teološka antropologija uvijek je smatrala da je ljudska sličnosti s Bogom temeljno polazište biblijskog poimanja čovjeka i njegov neizostavan dio. U ovom se članku izvješća o stvaranju i antropološke ideje u njima promatraju unutar konteksta cijele biblijske pripovijesti o odnosima između Boga i čovjeka te unutar kulturalnoga ideološkog konteksta njihova nastanka. Temeljna postavka koja se u ovom članku razlaže i objašnjava jest da je biblijsko-teološki antropološki nauk ovisan o teritorijalnoj i kulturalnoj smještenosti Izraela, tj. da je teritorijalna i kulturološka razlika mjesta i okružja nastanka dvaju izvješća o stvaranju presudna za razumijevanje ideološke podloge biblijske antropologije. Biblijska teološka antropologija shvaća čovjeka kao lokalizirano i uzemljeno biće koje na vlastitoj zemlji, na određenom prostoru i mjestu, živi slobodno i u miru, u političkoj samostalnosti i ekonomskoj neovisnosti časti svojeg Boga u zajedništvu s pripadnicima vlastita naroda. Iako su nastali u različitim povijesnim i kulturološkim okvirima, i jedan i drugi biblijski tekst o stvaranju čovjeka pružaju jasnu poruku da je čovjek biće životno vezano uz zemlju na svojoj osobnoj, nacionalnoj i globalnoj razini postojanja. To je ujedno i ideološka podloga biblijskoga antropološkog nauka i sastavni dio ljudskog identiteta. Takav pristup otkriva da biblijska teološka antropologija, za razliku od dosadašnjeg promatranja vjerničkog života samo u odnosima Bog – čovjek i čovjek – čovjek, sadrži dodatan element odnosa čovjek – zemlja kao neizostavan dio religioznog antropološko- teološkog sustava i daje novu i na biblijskim izvorima čvrsto utemeljenu antropološko- teološku sliku, koja u kontekstu suvremenog svijeta u ekološkoj krizi može pružiti jasnije odgovore na pitanje o čovjeku. Na taj se način otvara mogućnost prema novom obliku vjerodostojnoga kršćanskog teološko- antropološkog i ekološkog nauka, koji ljudskom rodu u trenutnom stanju odvojenosti, iskorijenjenosti i izemljenosti pruža priliku vlastitog spasenja i spasenja zajedničkog doma svih stvorenja – Zemlje.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija, Etnologija i antropologija
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Emerging Sources Citation Index (ESCI)
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- ERIC: Educational Resources Information
- Religious and Theological Abstracts
- IBZ Online