Pregled bibliografske jedinice broj: 1075122
Uklanjanje "umjetnikove ruke": ready-made i aproprijacijske strategije u proširenom polju skulpture u Hrvatskoj
Uklanjanje "umjetnikove ruke": ready-made i aproprijacijske strategije u proširenom polju skulpture u Hrvatskoj // Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Splitu, 12 (2019), 57-80 (recenziran, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1075122 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uklanjanje "umjetnikove ruke": ready-made i
aproprijacijske strategije u proširenom polju
skulpture u Hrvatskoj
(The Derogation of Handicraft: Ready-Mades and
Appropriation in Croatian Sculpture)
Autori
Derado, Dora
Izvornik
Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Splitu (1846-9426) 12
(2019);
57-80
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
skulptura ; 20. stoljeće ; ready-made ; aproprijacija ; Marcel Duchamp ; Gorgona ; Grupa penzioner Tihomir Simčić ; ViGo ; konceptualna umjetnost
(sculpture ; 20th century ; ready-made ; appropriation ; Marcel Duchamp ; Gorgona ; Group of Six Artists ; ViGo ; conceptual art)
Sažetak
Umjetnička produkcija u Hrvatskoj tijekom 20. stoljeća svjedoči pojavi novih umjetničkih pravaca i tehnika, među njima aproprijacijskih i readymade strategija. Na temelju usporedbe djelatnosti hrvatskih umjetnika s onima u europskom i svjetskom kontekstu (primarno s eksperimentima što ih je započeo Marcel Duchamp) i precizno određenih karakteristika istaknutih strategija te uspostavom okolnosti koje povezuju umjetnike, moguće je odrediti kako i u kolikoj mjeri usvojene i evoluirane umjetničke strategije utječu na razvoj i recepciju umjetnosti na području Hrvatske te, kao fokus ovog teksta, proširuju polje skulpture u područje svakodnevice. Prihvaćanje likovne forme ready-madea i korištenje aproprijacijskih strategija u širem smislu govori o postupnom otvaranju hrvatskog društva te umjetničkih i kulturalnih institucija prema izvanjskim utjecajima, a time i o njihovoj progresivnosti i suvremenosti u odnosu na ideološki određen, izolirajući stav koji je prevladavao do 50-ih godina prošlog stoljeća. Stvarajući djela u skladu sa suvremenim europskim i svjetskim tokovima umjetnosti i promišljanjima u teoriji umjetnosti, skupina neoavangardnih i postavangardnih umjetnika (među kojima su neki pripadnici grupe Gorgona, Grupe šestorice autora, kolaboracija ViGo i određeni konceptualni umjetnici) omogućila je sagledavanje umjetnosti u Hrvatskoj u znatno širem kontekstu, uzevši u obzir njezinu specifičnu socio-političku situaciju i umjetničku tradiciju. Razvojem readymade i aproprijacijskih strategija, umjetnici ruše brojne umjetničke konvencije. Naglasak u tekstu stavljen je na jednu od osporenijih, odnosno promjenu udjela doslovne i metaforičke „umjetnikove ruke“ u proizvodnji umjetničkog djela. Određenjem ključnih karakteristika ready- madea i usporedbom s odabranim primjerima hrvatske likovne produkcije, ustanovit će se sličnosti i razlike u procesima proizvodnje umjetnina. Na temeljima takvih usporedbi, bit će pojašnjen logički slijed afirmacije ovih umjetničkih formi tijekom druge polovice 20. stoljeća u Hrvatskoj.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-IP-2016-06-2112 - Pojavnosti moderne skulpture u Hrvatskoj: skulptura na razmeđima društveno-političkog pragmatizma, ekonomskih mogućnosti i estetske kontemplacije (CROSCULPTURE) (Prančević, Dalibor, HRZZ - 2016-06) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet u Splitu
Profili:
Dora Derado
(autor)