Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1075122

Uklanjanje "umjetnikove ruke": ready-made i aproprijacijske strategije u proširenom polju skulpture u Hrvatskoj


Derado, Dora
Uklanjanje "umjetnikove ruke": ready-made i aproprijacijske strategije u proširenom polju skulpture u Hrvatskoj // Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Splitu, 12 (2019), 57-80 (recenziran, članak, znanstveni)


CROSBI ID: 1075122 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Uklanjanje "umjetnikove ruke": ready-made i aproprijacijske strategije u proširenom polju skulpture u Hrvatskoj
(The Derogation of Handicraft: Ready-Mades and Appropriation in Croatian Sculpture)

Autori
Derado, Dora

Izvornik
Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Splitu (1846-9426) 12 (2019); 57-80

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
skulptura ; 20. stoljeće ; ready-made ; aproprijacija ; Marcel Duchamp ; Gorgona ; Grupa penzioner Tihomir Simčić ; ViGo ; konceptualna umjetnost
(sculpture ; 20th century ; ready-made ; appropriation ; Marcel Duchamp ; Gorgona ; Group of Six Artists ; ViGo ; conceptual art)

Sažetak
Umjetnička produkcija u Hrvatskoj tijekom 20. stoljeća svjedoči pojavi novih umjetničkih pravaca i tehnika, među njima aproprijacijskih i readymade strategija. Na temelju usporedbe djelatnosti hrvatskih umjetnika s onima u europskom i svjetskom kontekstu (primarno s eksperimentima što ih je započeo Marcel Duchamp) i precizno određenih karakteristika istaknutih strategija te uspostavom okolnosti koje povezuju umjetnike, moguće je odrediti kako i u kolikoj mjeri usvojene i evoluirane umjetničke strategije utječu na razvoj i recepciju umjetnosti na području Hrvatske te, kao fokus ovog teksta, proširuju polje skulpture u područje svakodnevice. Prihvaćanje likovne forme ready-madea i korištenje aproprijacijskih strategija u širem smislu govori o postupnom otvaranju hrvatskog društva te umjetničkih i kulturalnih institucija prema izvanjskim utjecajima, a time i o njihovoj progresivnosti i suvremenosti u odnosu na ideološki određen, izolirajući stav koji je prevladavao do 50-ih godina prošlog stoljeća. Stvarajući djela u skladu sa suvremenim europskim i svjetskim tokovima umjetnosti i promišljanjima u teoriji umjetnosti, skupina neoavangardnih i postavangardnih umjetnika (među kojima su neki pripadnici grupe Gorgona, Grupe šestorice autora, kolaboracija ViGo i određeni konceptualni umjetnici) omogućila je sagledavanje umjetnosti u Hrvatskoj u znatno širem kontekstu, uzevši u obzir njezinu specifičnu socio-političku situaciju i umjetničku tradiciju. Razvojem readymade i aproprijacijskih strategija, umjetnici ruše brojne umjetničke konvencije. Naglasak u tekstu stavljen je na jednu od osporenijih, odnosno promjenu udjela doslovne i metaforičke „umjetnikove ruke“ u proizvodnji umjetničkog djela. Određenjem ključnih karakteristika ready- madea i usporedbom s odabranim primjerima hrvatske likovne produkcije, ustanovit će se sličnosti i razlike u procesima proizvodnje umjetnina. Na temeljima takvih usporedbi, bit će pojašnjen logički slijed afirmacije ovih umjetničkih formi tijekom druge polovice 20. stoljeća u Hrvatskoj.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Povijest umjetnosti



POVEZANOST RADA


Projekti:
HRZZ-IP-2016-06-2112 - Pojavnosti moderne skulpture u Hrvatskoj: skulptura na razmeđima društveno-političkog pragmatizma, ekonomskih mogućnosti i estetske kontemplacije (CROSCULPTURE) (Prančević, Dalibor, HRZZ - 2016-06) ( CroRIS)

Ustanove:
Filozofski fakultet u Splitu

Profili:

Avatar Url Dora Derado (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

hrcak.srce.hr zbornik.ffst.unist.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Derado, Dora
Uklanjanje "umjetnikove ruke": ready-made i aproprijacijske strategije u proširenom polju skulpture u Hrvatskoj // Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Splitu, 12 (2019), 57-80 (recenziran, članak, znanstveni)
Derado, D. (2019) Uklanjanje "umjetnikove ruke": ready-made i aproprijacijske strategije u proširenom polju skulpture u Hrvatskoj. Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Splitu, 12, 57-80.
@article{article, author = {Derado, Dora}, year = {2019}, pages = {57-80}, keywords = {skulptura, 20. stolje\'{c}e, ready-made, aproprijacija, Marcel Duchamp, Gorgona, Grupa penzioner Tihomir Sim\v{c}i\'{c}, ViGo, konceptualna umjetnost}, journal = {Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Splitu}, volume = {12}, issn = {1846-9426}, title = {Uklanjanje "umjetnikove ruke": ready-made i aproprijacijske strategije u pro\v{s}irenom polju skulpture u Hrvatskoj}, keyword = {skulptura, 20. stolje\'{c}e, ready-made, aproprijacija, Marcel Duchamp, Gorgona, Grupa penzioner Tihomir Sim\v{c}i\'{c}, ViGo, konceptualna umjetnost} }
@article{article, author = {Derado, Dora}, year = {2019}, pages = {57-80}, keywords = {sculpture, 20th century, ready-made, appropriation, Marcel Duchamp, Gorgona, Group of Six Artists, ViGo, conceptual art}, journal = {Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Splitu}, volume = {12}, issn = {1846-9426}, title = {The Derogation of Handicraft: Ready-Mades and Appropriation in Croatian Sculpture}, keyword = {sculpture, 20th century, ready-made, appropriation, Marcel Duchamp, Gorgona, Group of Six Artists, ViGo, conceptual art} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font