Pregled bibliografske jedinice broj: 1068767
KLEMENT ALEKSANDRIJSKI I PRIHvAĆANJE GRČKE fILOZOfIJE U ALEKSANDRIJSKOJ CRKvI KONCEM 2. STOLJEĆA
KLEMENT ALEKSANDRIJSKI I PRIHvAĆANJE GRČKE fILOZOfIJE U ALEKSANDRIJSKOJ CRKvI KONCEM 2. STOLJEĆA // Vrhbosnensia : časopis za teološka i međureligijska pitanja, 16 (2012), 2; 291-306 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1068767 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
KLEMENT ALEKSANDRIJSKI I PRIHvAĆANJE GRČKE fILOZOfIJE U
ALEKSANDRIJSKOJ CRKvI KONCEM 2. STOLJEĆA
(CLEMENT OF ALEXANDRIA AND THE ACCEPTANCE OF GREEK
PHILOSOPHY IN THE ALEXANDRIAN CHURCH AT THE END OF
THE 2ND CENTURY)
Autori
Bodrožić, Ivan
Izvornik
Vrhbosnensia : časopis za teološka i međureligijska pitanja (1512-5513) 16
(2012), 2;
291-306
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Klement Aleksandrijski, kršćanstvo, filozofija, propedeutika, gnoza.
(Clement of Alexandria, Christianity, philosophy, propaedeutics, gnosis.)
Sažetak
Kršćanstvo je od samog početka, širenjem među poganima, došlo u doticaj sa značajnim sastavnicama helenističke kulture od kojih je jedna od najznačajnijih bila filozofija. Tim susretom započeo je, uz određena opiranja, proces postupnog približavanja i međusobnog uvažavanja između kršćanstva i elemenata helenističke kulture koje su kršćani smatrali ispravnima. Spomenuti proces, međutim, nije bio bezbolan, nego, naprotiv, vrlo bolan, pun lomova i napetosti. Lom se je događao najprije u samoj kršćanskoj zajednici u kojoj nije postojao zajednički stav o prihvaćanju ili odbijanju filozofije, te je bilo nužno unutarnje bistrenje pojmova. Jednako problematičan odnos bio je i prema filozofiji kao vanjskom sugovorniku jer je valjalo izbjeći ekstremna rješenja, kako radikalnog odbacivanja, tako i nekritičkog prihvaćanja. Taj se proces završio sretnim međusobnim uvažavanjem zahvaljujući kršćanskim piscima koji su, kao iskusni filozofi, znali da ne postoji načelna suprotstavljenost između kršćanstva i filozofije, o čemu je svjedočilo njihovo plodno životno iskustvo. U ovom radu, artikuliranom u tri dijela, autor pokazuje kako je jedan od najzaslužnijih ranokršćanskih pisaca, koji je prvi obrazložio i obranio smisao cjelovitog prihvaćanja grčke filozofije, bio Klement Aleksandrijski, za razliku od nekih kršćanskih krugova koji su je radikalno odbacivali. U prvom se poglavlju pokazuje kako je pitanje filozofije u ranom kršćanstvu bilo vrlo složeno i delikatno te je, uz prihvaćanje, postojao i određeni otpor, koji se manifestirao kod autora poput Tacijana i Tertulijana. Takav otpor je postojao i u nekim krugovima aleksandrijske Crkve koji kritiziraju Klementov pristup. U tom smislu autor je rekonstruirao moguće uporišne točke protivnika filozofije te je u drugom i trećem dijelu istraživanja pokazao na koji način ih Klement pobija držeći filozofiju vrlo korisnom kao propedeutiku kršćanstva.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija