Pregled bibliografske jedinice broj: 1067147
Označavanje likova u dječjem pripovjednom diskursu
Označavanje likova u dječjem pripovjednom diskursu // Logopedija, 9 (2019), 2; 40-49 doi:10.31299/log.9.2.1 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1067147 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Označavanje likova u dječjem pripovjednom diskursu
(Referring expressions in the children’s
narrative discourse)
Autori
Gabaj, Mateja ; Kuvač Kraljević, Jelena
Izvornik
Logopedija (1330-5484) 9
(2019), 2;
40-49
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
pragmatičke vještine ; pripovijedanje ; uvođenje i održavanje likova ; anafora ; MAIN
(pragmatic skills, narrative ability, introducing and maintaining characters, anaphora , MAIN)
Sažetak
Pripovijedanje se u znanstvenoistraživačkom i stručnom logopedskom radu smatra dovoljno prirodnom i neposrednom alatkom jezične procjene, kojom se može vjerodostojno prikazati govornikova uporaba jezika na razini iznad rečenice. Prikladno označavanje i održavanje likova u priči, jedno je od načela kojim dijete treba ovladati kako bi se oblikovanim diskursom osigurala učinkovita komunikacija sa slušateljstvom. U skladu s tim, cilj je ovog rada ispitati označavanje likova u pričama potaknutim slikovnim materijalom iz hrvatske verzije Multilingual Assessment Instrument for Narratives (MAIN-a). U ispitivanju je sudjelovalo 23 djece predškolske i 23 djece rane školske dobi te 23 odraslih ispitanika, koji su trebali na osnovi slikovnih predložaka ispričati priču. Ispitivanje pokazuje da se djeca razlikuju od odraslih načinom ponovnog uvođenja likova s obzirom na sve tri promatrane vrste anafore - imensku, zamjeničku i nultu. U održavanju likova mlađa se djeca razlikuju od odraslih samo uporabom zamjeničke, ali se obje skupine djece razlikuju od odraslih i uporabom nulte anafore. Djeca predškolske dobi najviše odstupaju od točnog označavanja likova u svojim pričama. Ovo ispitivanje upućuje na dobne jezične osobitosti i razvojne promjene u označavanju likova.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-UIP-2017-05-6603 - Višerazinski pristup govornom diskursu u jezičnom razvoju (MultiDis) (Hržica, Gordana, HRZZ - 2017-05) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Jelena Kuvač
(autor)