Pregled bibliografske jedinice broj: 1067142
Usporedba i odnos religiozne filozofije Nikolaja Berdjajeva i Tome Akvinskog
Usporedba i odnos religiozne filozofije Nikolaja Berdjajeva i Tome Akvinskog, 2013., diplomski rad, diplomski, Filozofski fakultet Družbe Isusove u Zagrebu, Hrvatski studiji, Zagreb
CROSBI ID: 1067142 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Usporedba i odnos religiozne filozofije Nikolaja Berdjajeva i Tome Akvinskog
(Comparison and Relation between the Religious Philosophy of Nikolai Berdyaev and Thomas Aquinas)
Autori
Bolšec, Nikola
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Filozofski fakultet Družbe Isusove u Zagrebu, Hrvatski studiji
Mjesto
Zagreb
Datum
15.04
Godina
2013
Stranica
96
Mentor
Gavrić, Anto
Ključne riječi
Berdjajev, Toma Akvinski, filozofija, religiozna filozofija, vjera, razum, objava, Bog, osoba
(Berdyaev, Thomas Aquinas, Philosophy, Religious Philosophy, Faith, Reason, Revelation, God, Person)
Sažetak
Izreći što je to religiozna filozofija, posebno u kontekstu suvremene filozofije posljednjih stoljeća, bitno je povezano s pojmom kršćanska filozofija. Jesu li religiozna i kršćanska filozofija sinonimi? Najčešće jesu, posebno u kontekstu suvremene Zapadne i Istočne religiozne filozofije. Za Zapadnu i Istočnu religioznu filozofiju možemo reći da je de facto kršćanska te su stoga pojmovi religiozne filozofije i kršćanske filozofije sinonimni. Očitost te sinonimnosti je izražena od samog pojavljivanja kršćanstva u sredozemnom bazenu antičkog svijeta kada mnogi mislioci bivaju krštenima i prihvaćaju vjeru u Krista. Prihvaćaju novu religiju iako je većina njih i prije bila religiozna, to jest pripadali su ondašnjim poganskim religijama. Uz njih stoje, kao eklatantni primjeri istinskih kršćanskih filozofija, srednjovjekovni mislioci. Njihov doprinos iz kršćanske vjere metafizici, metafizičkom pojmovlju te poimanju filozofije obilježio je filozofiju do danas. Takva filozofija je bitno religiozna filozofija. No, na početku je potrebno iznijeti argumente koji potvrđuju ove tvrdnje kako za Zapadnu religiozno misaonu tradiciju tako i za Istočnu. Prvo poglavlje nam je svojevrsno ishodište u promišljanju što je religiozna filozofija i kakva je ona kod Nikolaja Berdjajeva te kod svetog Tome Akvinskog. Oni su izabrani jer nam njihova filozofija na izrazit način pokazuje kakav je doprinos Objave filozofiji i filozofskom razmišljanju. Berdjajev je također izabran iz razloga što je zasigurno najpoznatiji Istočni filozof na Zapadu te čija je filozofija posebno prihvaćena u suvremenim filozofskim gibanjima egzsitencijalizma i personalizma. Toma Akvinski je s druge strane izabran zbog svoje filozofske misli koja se ubraja u najveća dostignuća filozofskog mišljenja u cjelokupnoj povijesti filozofije. Ne smijemo zaboraviti istaknuti još jedan razlog koji je za ovaj rad možda važniji od prvoga razloga. Poziv na ponovno otkrivanje misli svetog Tome krajem 19. stoljeća potaknulo je mnoge suvremene mislioce da njegovu misao promišljaju u današnjem svijetu. To je važno iz razloga što ćemo trajnu novost Tomine filozofije i njezin doprinos suvremenom svijetu razumjeti jedino ako ju promišljamo iz konteksta suvremene kulture. Zbog toga ćemo u posljednjem poglavlju ovoga rada sučeliti filozofiju Tome Akvinskoga s filozofijom Nikolaja Berdjajeva. Njegova filozofija je izrazit primjer težnji današnjeg čovjeka i traženja društva u duhovnom previranju suvremenog svijeta. Na taj način ćemo pokušati provesti sintezu ovih, naizgled sadržajem različitih i gotovo nespojivih, religioznih filozofija. Bit će to dijalog Tome i Berdjajeva, suvremene i srednjovjekovne filozofije, Istoka i Zapada u kojem ćemo istaknuti elemente koji zbližuju dva duhovna svijeta stvarajući zajedništvo.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija, Religijske znanosti (interdisciplinarno polje)
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Fakultet filozofije i religijskih znanosti