Pregled bibliografske jedinice broj: 1067060
O naravi i stupnjavima zaređenih službenika u pismima sv. Jeronima.
O naravi i stupnjavima zaređenih službenika u pismima sv. Jeronima. // Obnovljeni život. Časopis za filozofiju i religijske znanosti., 2 (2020), 75; 197-213 doi:.org/10.31337/oz.75.2.4 (domaća recenzija, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 1067060 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
O naravi i stupnjavima zaređenih službenika u
pismima sv. Jeronima.
(On the Nature and Degree of Ordained Ministers in
the Letters of St. Jerome)
Autori
Mišić, Anto
Izvornik
Obnovljeni život. Časopis za filozofiju i religijske znanosti. (0351-3947) 2
(2020), 75;
197-213
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
Crkva ; episkop ; prezbiter ; đakon ; kler ; svećenik ; zaređeni službenik ; pismo.
(Church ; bishop ; presbyter ; deacon ; clergy ; priest ; ordained minister ; letter.)
Sažetak
Članak je napisan prigodom 1600. obljetnice smrti Sv. Jeronima, velikog ranokršćanskog pisca, bibličara i teologa. U članku je prikazan Jeronimov nauk o naravi i stupnjevima zaređenih službenika prema zbirci pisama, koja sadržava 154 pisma od kojih je Jeronim napisao 116 a 16 je pisama upućeno njemu. Važnost i bogatstvo zbirke pisama očituje se u mnoštvu različitih tema i brojnosti osoba s kojima se Jeronim dopisivao. O zaređenim službenicima Jeronim piše u 27 od 116 autentičnih pisama, ponekad samo u naznakama a u četiri pisma opširnije raspravlja o svećeništvu. Jeronim koristi, tada uobičajeno nazivlje o zaređenim službenicima: episkop, prezbiter i đakon. On koristi, istina vrlo rijetko, i latinske nazive sacerdos i sacerdotio koje primjenjuje isključivo na episkope i prezbitere ali ne na đakone. Kada želi jednim nazivom ujediniti sve zaređene službenike koristi naziv clericus. Da bi netko postao službenik u Crkvi, prema Jeronimu, odlučan je izbor i poslanje zajednice, polaganje ruku samo je potvrda poslanja. U svojim pismima Jeronim govori o biti i različitim stupnjevima zaređenih službenika, (episkopa i prezbitera), povezujući ih s apostolima, sakramentima i Crkvom. Jeronimova je posebnost da on odlučno niječe bitnu razliku u stupnju svetog reda između episkopa i prezbitera, razlikuje ih samo služba koju svaki ima u Crkvi. Razlika je, dakle, više sociološka nego ontološka. Đakoni se bitno razlikuju od episkopa i prezbitera, oni su nasljednici sedmorice koju su apostoli izabrali i odredili za služenje u zajednici. Premda Jeronim smatra da ne postoji bitna razlika u svetom redu između episkopa i prezbitera, on ne niječe različitost ulogā i službi koje obnašaju u Crkvi, korijeni te različitosti nisu teološki nego društveni i ustrojbeni. Budući da je Crkva također i ljudska zajednica i ona mora imati ustroj sličan drugim ljudskim zajednicama, primjerice vojsci ili posadi broda u kojima se sluša zapovjednika.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija, Religijske znanosti (interdisciplinarno polje)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus