Pregled bibliografske jedinice broj: 1066597
Skrivena patnja žrtve u estetizaciji mržnje
Skrivena patnja žrtve u estetizaciji mržnje // 7. Riječki interdisciplinarni kongres – Sloboda govora i govor mržnje
Rijeka, Hrvatska, 2019. (pozvano predavanje, domaća recenzija, ostalo, znanstveni)
CROSBI ID: 1066597 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Skrivena patnja žrtve u estetizaciji mržnje
(The hidden suffering of a victim within the
aestheticization of hatred)
Autori
Lah, Nataša
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, ostalo, znanstveni
Skup
7. Riječki interdisciplinarni kongres – Sloboda govora i govor mržnje
Mjesto i datum
Rijeka, Hrvatska, 04.11.2019
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
prikazivanje mržnje u tradiciji vizualnih umjetnosti, estetizacija mržnje
(representation of hatred in visual arts’ tradition, aestheticization of hatred)
Sažetak
U izlaganju se apostrofira i oprimjeruje estetizacija patnje nevinih žrtvi koje se u vizualnim umjetnostima tijekom povijesti podvode ikonografskoj, narativnoj ili situacijskoj svrsi. Radi se o sasvim različitim izvedenicama od kojih se izdvajaju: estetizacija smrti u povijesno umjetničkim analizama (primjer: dokumentarne fotografije Timothy O'Sullivana iz ciklusa: Incidenti rata, prizori s bojišnice Američkog građanskog rata od 1861-1865 naziv fotografije Žetva smrti, Gettysburg , Pennsylvania, 3. srpanj 1863 Brady Civil War Collection, Library of Congress, Washington) ; neoklasicističko isticanje uzvišenih aspekata žrtve (primjer: Lessingovo tumačenje Laookonove skupine, autora Hagezandara, Polidora i Atenodora (s Rodosa), iz 27AD, bijeli paroski mramor, v.208 x š.163 x d.112 cm, Vatikanski muzeji - Muzej Pio Clementino (pronađena u rimskom vinogradu 14.01.1506., identificirana po Plinijevu tekstu) ; estetizacija fašističkih ideja o tjelesnosti izabranog čovjeka (primjer: dokumentarni film Olimpija redateljice Leni Riefenstahl, snimljen za propagandne potrebe nacističke Njemačke 1938.g.), srednjovjekovna idealizacije doktrine pravovjernosti, spaljivanje knjiga i ljudi (primjeri: Pedro Berruguete (c. 1450 – 1504) Sveti Domink i Albigeni, ulje na ploči, oltarna pala klaustra Santo Tomás de Avila, (1.69 x 0.78 m), Muzej Prado, Madrid i Sudbina tri homoseksualca. Drvorez u: Speculum abominatium in oculis Domini / Ogledalo gadosti u očima Gospodnjim (figura 32.), drvorez Franziscusa Grotiusa (Leipzig, 1474.) - Reproducirano u: „ Inquisicion Guia Bilingüe De La Exposicion De Instrumentos De tortura Desde La Edad Media a La Epoca Industrial / Inkvizicijski dvojezični vodič za izložbu instrumenata mučenja od srednjeg vijeka do industrijskog doba”, Qua d'Arno, Firenca, 1985.) ; estetika ratnih stradanja u poratnoj interpretaciji suvremenih umjetnika (primjeri: Šejla Kamerić, Bosnian Girl , 2003., plakat, Muzej suvremene umjetnosti (MSU) u Zagrebu i Claude Lévêque (bez naslova) Arbeit mach frei / Rad spašava, 1992., neonske cijevi i metal, 100 x 400 cm, Kolekcija Madam Luxembourg). Zaključno se izvodi sažet kritički pregled recentnijih teorijskih doprinosa u raspravama o lijepom u umjetnosti, napose kod U. Ecoa, A.C. Dantoa, Y. Michauda i H. Beltinga, u odnosu na problem estetizacije patnje u cjelokupnoj tradiciji vizualnih umjetnosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti, Znanost o umjetnosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka