Pregled bibliografske jedinice broj: 1066456
Rasprave o vječnosti svijeta u filozofiji srednjeg vijeka
Rasprave o vječnosti svijeta u filozofiji srednjeg vijeka, 2015., diplomski rad, diplomski, Filozofski fakultet Družbe Isusove u Zagrebu, Hrvatski studiji, Zagreb
CROSBI ID: 1066456 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Rasprave o vječnosti svijeta u filozofiji srednjeg vijeka
(Discussions on the Eternity of the World in the Philosophy of the Middle Ages)
Autori
Jovanovska, Andrea
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Filozofski fakultet Družbe Isusove u Zagrebu, Hrvatski studiji
Mjesto
Zagreb
Datum
23.07
Godina
2015
Stranica
75
Mentor
Gavrić, Anto
Ključne riječi
vječnost, vrijeme, prvi uzrok, Bog, srednji vijek, Aristotel, Toma Akvinski, Averroes, Majmonid
(Eternity, Time, First Cause, God, Middle Ages, Aristotle, Thomas Aquinas, Averroes, Maimonides)
Sažetak
U ovome su radu prikazane rasprave o vječnosti svijeta koje su se vodile u srednjovjekovnoj filozofiji. Naglasak je stavljen na tri autora – Averroesa, Majmonida i Tomu Akvinskog. Prvi dio rada usmjeren je na prikaz kulturološkog ozračja srednjega vijeka te povijest problema vječnosti svijeta. Pitanjem vremena i vječnosti bavili su se već i antički filozofi. Različitost nauka o vječnosti svijeta koje su vidljive već kod Platona i Aristotela, imat će utjecaja i na autore srednjeg vijeka. Platonističko tumačenje vječnosti Augustina i Filona Aleksandrijskog, te Boetijeva definicija vječnosti također su utjecali na srednjovjekovne rasprave. Arapski su intelektualci svojim prijevodima grčkih autora i njihovim posredovanjem latinskome Zapadu odigrali važnu ulogu u povijesti filozofije. Averroes je u djelu „Nesuvislost nesuvislosti“ branio filozofski nauk o vječnosti svijeta, oslanjajući se najvećim dijelom na Aristotelovu filozofiju. Razmatranje uzročnog odnosa Stvoritelja i stvorenja imalo je veliku važnost u Averroesovu zaključivanju. Jedan od najvažnijih židovskih filozofa, Moses Majmonid, u djelu „Vodič za one što dvoje“, razmatrao je argumente Aristotela, ali i islamskih teologa. U argumentima obje strane Majmonid je nastojao pronaći sigurne demonstrativne dokaze za vječnost svijeta, ali i za njegovu stvorenost u vremenu. Jednak je cilj imao i veliki skolastički filozof Toma Akvinski. Toma je u svojem razmatranju problema vječnosti želio ispitati je li teza o vječnosti uopće moguća i sadrži li kakvo protuslovlje. Na kraju ćemo promotriti Akvinčev zaključak o pitanju vječnosti svijeta, a koji je rezultat razmatranja argumenata obiju strana.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija
Napomena
This paper is a review of the discussions about the eternity of the world that took place in the medieval philosophy. We are going to emphasise the teachings of three authors - Averroes, Moses Maimonides, and Thomas Aquinas. The first part of the paper is focused on the review of the cultural atmosphere of the middle ages and the history of the problem of the eternity of the world. The ancient Greek philosophers were probably among the first that dealt with the issue of time and eternity. The diversity of the doctrine of the eternity of the world, as seen already in Plato and Aristotle, will have an impact on the authors of the Middle Ages. Augustine’s and Philo’s platonic interpretation of eternity, as well as Boethius’ definition of the eternity also influenced the medieval debates greatly. Translating a works of the Greek authors and transmitting them to the Latin West, Arabic intellectuals played an important role in the history of philosophy. In the work “The Incoherence of the Incoherence”, Averroes defended the philosophical doctrine of the eternity of the world while relying mostly on the philosophy of Aristotle. Deliberation of the causation between the Creator and creation was important for his conclusions. One of the most important Jewish philosophers, Moses Maimonides, considered the arguments of Aristotle and the Islamic theologians, in his work “The Guide for the Perplexed”. In the arguments of the both sides, Maimonides has tried to find irrefutable evidence to support either the eternity of the world or the creation of the world in time. Great scholastic philosopher Thomas Aquinas had the same aim as Maimonides. He wanted to examine if the thesis about the eternity of the world is possible at all and if it contains any contradictions. At the end, we will review Aquinas’ conclusion about the question of the eternity of the world.