Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1065021

Stavovi učenika i nastavnika o školskoj kulturi kao kontekstu provedbe i rezultatima provedbe građanskog odgoja i obrazovanja: kvantitativna analiza


Spajić-Vrkaš, Vedrana
Stavovi učenika i nastavnika o školskoj kulturi kao kontekstu provedbe i rezultatima provedbe građanskog odgoja i obrazovanja: kvantitativna analiza // Rekonstrukcija građanskog odgoja i obrazovanja u Hrvatskoj: koncept, institucije i prakse / Pažur, Monika (ur.).
Zagreb: Mreža mladih Hrvatske, 2016. str. 77-122


CROSBI ID: 1065021 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Stavovi učenika i nastavnika o školskoj kulturi kao kontekstu provedbe i rezultatima provedbe građanskog odgoja i obrazovanja: kvantitativna analiza
(Pupils' and teachers' attitudes about school culture as a context of the implementation of citizenship education and the result of implementation: quantitative analysis)

Autori
Spajić-Vrkaš, Vedrana

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni

Knjiga
Rekonstrukcija građanskog odgoja i obrazovanja u Hrvatskoj: koncept, institucije i prakse

Urednik/ci
Pažur, Monika

Izdavač
Mreža mladih Hrvatske

Grad
Zagreb

Godina
2016

Raspon stranica
77-122

ISBN
978-953-7805-27-2

Ključne riječi
građanski odgoj i obrazovanje, školska kultura, demokratizacija škole, stavovi učenika, stavovi nastavnika, Hrvatska
(citizenship education, school culture, school democratization, pupils' attitudes, teachers' attitudes, Croatia)

Sažetak
U radu se iznose rezultati istraživanja percepcije školske kulture i učinaka nastave građanskog odgoja i obrazovanja na reprezentativnom uzorku učenika i nastavnika u Hrvatskoj, korištenjem instrumenta za ispitivanje stupnja demokratizacije školske kulture. Rezultati su usporedivi s ranijim istraživanjima u kojima je korišten isti instrument. Faktorskom analizom učeničkih odgovora izdvojeno je pet interpretabilnih faktorskih dimenzija: 1) škola kao demokratska zajednica učenja ; 2) škola reda i discipline ; 3) autoritarna škola ; 4) škola okrenuta društvenim temama ; 5) škola učeničke emancipacije. Zaključuje se kako se kulture hrvatskih škola, gledano očima njihovih učenika, nalaze na različitim stupnjevima procesa demokratizacije. Od pet utvrđenih tipova, pozornost se skreće na autoritarni tip škole u kojoj je proces demokratizacije zapriječen duboko ukorijenjenim autoritarnim praksama upravljanja i vođenja ustanove. Zbog zadržavanja čvrste hijerarhijske strukture i koncentracije moći, u takvom se tipu škole na niže razine, uključujući učenike, ne prenosi moć nego odgovornost za nastale probleme, pri čemu se u pravilu problemi „uklanjaju“ pronalaženjem krivca, a ne istraživanjem institucionalnih praksi koje proizvode probleme. Preostala četiri tipa opisuju školske kulture koje prolaze proces demokratizacije različito, budući da se u svakoj od njih stavlja naglasak na druge komponente tog procesa: zajedništvo, red i disciplinu, osvještavanje širih društvenih izazova ili emancipacija učenika. Rezultati ispitivanja učinaka građanskog odgoja i obrazovanja, kao i podaci koji se odnose na nastavničke percepcije školske kulture i njihovo osposobljavanje za nastavni rad u području građanskog odgoja i obrazovanja, upućuju na zaključak da su ranije uočeni propusti u pripremi učenika za aktivno građanstvo uvođenjem novih sadržaja i programa u nastavu te demokratizacijom školske kulture, i dalje prisutni u Hrvatskom odgojno-obrazovnim sustavu.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Politologija, Pedagogija, Interdisciplinarne društvene znanosti



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Vedrana Spajić-Vrkaš (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

www.mmh.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Spajić-Vrkaš, Vedrana
Stavovi učenika i nastavnika o školskoj kulturi kao kontekstu provedbe i rezultatima provedbe građanskog odgoja i obrazovanja: kvantitativna analiza // Rekonstrukcija građanskog odgoja i obrazovanja u Hrvatskoj: koncept, institucije i prakse / Pažur, Monika (ur.).
Zagreb: Mreža mladih Hrvatske, 2016. str. 77-122
Spajić-Vrkaš, V. (2016) Stavovi učenika i nastavnika o školskoj kulturi kao kontekstu provedbe i rezultatima provedbe građanskog odgoja i obrazovanja: kvantitativna analiza. U: Pažur, M. (ur.) Rekonstrukcija građanskog odgoja i obrazovanja u Hrvatskoj: koncept, institucije i prakse. Zagreb, Mreža mladih Hrvatske, str. 77-122.
@inbook{inbook, author = {Spaji\'{c}-Vrka\v{s}, Vedrana}, editor = {Pa\v{z}ur, M.}, year = {2016}, pages = {77-122}, keywords = {gra\djanski odgoj i obrazovanje, \v{s}kolska kultura, demokratizacija \v{s}kole, stavovi u\v{c}enika, stavovi nastavnika, Hrvatska}, isbn = {978-953-7805-27-2}, title = {Stavovi u\v{c}enika i nastavnika o \v{s}kolskoj kulturi kao kontekstu provedbe i rezultatima provedbe gra\djanskog odgoja i obrazovanja: kvantitativna analiza}, keyword = {gra\djanski odgoj i obrazovanje, \v{s}kolska kultura, demokratizacija \v{s}kole, stavovi u\v{c}enika, stavovi nastavnika, Hrvatska}, publisher = {Mre\v{z}a mladih Hrvatske}, publisherplace = {Zagreb} }
@inbook{inbook, author = {Spaji\'{c}-Vrka\v{s}, Vedrana}, editor = {Pa\v{z}ur, M.}, year = {2016}, pages = {77-122}, keywords = {citizenship education, school culture, school democratization, pupils' attitudes, teachers' attitudes, Croatia}, isbn = {978-953-7805-27-2}, title = {Pupils' and teachers' attitudes about school culture as a context of the implementation of citizenship education and the result of implementation: quantitative analysis}, keyword = {citizenship education, school culture, school democratization, pupils' attitudes, teachers' attitudes, Croatia}, publisher = {Mre\v{z}a mladih Hrvatske}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font