Pregled bibliografske jedinice broj: 1064640
Umjetnička reprezentacija bolesti kao otpora društvenom mainstreamu
Umjetnička reprezentacija bolesti kao otpora društvenom mainstreamu // Između zdravlja i bolesti: pogled s Balkana / Lazarević Radak, Sanja (ur.).
Beograd: Udruženje folklOris ta Srbije ; Univerzitetska biblioteka Svetozar Marković, 2019. str. 155-175
CROSBI ID: 1064640 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Umjetnička reprezentacija bolesti kao otpora
društvenom mainstreamu
(Artistic Representation of Illness as Resistance
to Social Mainstream)
Autori
Anđelković Džambić, Ljubica
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Između zdravlja i bolesti: pogled s Balkana
Urednik/ci
Lazarević Radak, Sanja
Izdavač
Udruženje folklOris ta Srbije ; Univerzitetska biblioteka Svetozar Marković
Grad
Beograd
Godina
2019
Raspon stranica
155-175
ISBN
978-86-7301-138-7
Ključne riječi
Ivica Čuljak/Satan Panonski ; umjetnici s mentalnom bolešću ; identitet Drugog ; umjetnost boli ; borderline ; punk umjetnici ; totalna institucija ; umjetnička reprezentacija bolesti ; poetika otpora
(Ivica Čuljak/Satan Panonski ; mentally ill artists ; identity of the Other ; pain as an art form ; borderline ; punk artists ; total institution ; artistic representation of illness ; poetics of resistance)
Sažetak
Tema bolesti na Balkanu u ovom se radu razmatra kroz case study multimedijalnog punk umjetnika Ivice Čuljka, poznatijeg pod umjetničkim pseudonimom Satan Panonski, kod kojeg se bolest javlja i u doslovnom i u metaforičkom smislu, kao umjetnička tema. Kao osuđenik za ubojstvo i osoba s dijagnosticiranom mentalnom bolešću, svoje ključne stvaralačke godine provodi u neuropsihijatrijskoj bolnici Dr. Ivan Barbot u Popovači. Velik dio vremena posvećuje pokušaju da društvo upozna sa svojim slučajem, a mentalna bolest postaje važnim tematskim sklopom njegova stvaralaštva, o čemu eksplicitno progovara u svojim radovima, tumačeći svoj umjetnički čin kao oslobođenje od duševne boli. Prvi dio rada donosi prikaz tretiranja teme bolesti u njegovoj poeziji i izvedbi autodestruktivnog body arta, pri čemu se bolest tumači kao sredstvo za umjetničko oblikovanje poetike otpora i govora o identitetu Drugog i drugačijeg. U drugom dijelu rada prikazuju se Čuljkov život i stvaralaštvo u bolničkim uvjetima, koji se sagledavaju kroz ideju totalne institucije prema teoriji Ernesta Goffmana
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Interdisciplinarne humanističke znanosti, Interdisciplinarno umjetničko polje