Pregled bibliografske jedinice broj: 1064633
Sudar na paralelama Jože Babiča: modernistički zamišljaji i univerzalne teme u žanrovskom pokušaju "tvrdog realista"
Sudar na paralelama Jože Babiča: modernistički zamišljaji i univerzalne teme u žanrovskom pokušaju "tvrdog realista" // Hrvatski filmski ljetopis, 25 (2019), 97; 71-88 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1064633 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Sudar na paralelama Jože Babiča: modernistički
zamišljaji i univerzalne teme u žanrovskom
pokušaju "tvrdog realista"
(Joze Babic's Collision at the Parallels: modernist
imaginations and universal topics in one attempt
at genre film by "hardcore realist")
Autori
Mileta, Silvestar
Izvornik
Hrvatski filmski ljetopis (1330-7665) 25
(2019), 97;
71-88
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Jože Babič ; Sudar na paralelama ; hrvatski film ; modernizam ; klasični fabularni stil ; povijest filma ; 1960-e
(Joze Babic ; Collision at the Parallels ; Croatian film ; modernism ; 1960s ; film history, ; classical narrative style ;)
Sažetak
Film Sudar na paralelama Jože Babiča iz 1961. godine u hrvatskoj filmskoj historiografiji i kritici baštini kvalitativno gotovo beziznimno negativan status, pa se ovo djelo danas spominje prije svega kao karakterističan proizvod vrhunca jugoslavenske producentske kinematografije, koja se u drugoj polovici 1950-ih (s kulminacijom baš u godinama 1960-1961) snažnije okrenula autorskim međurepubličkim gostovanjima te se svojim značajnim dijelom, iz poglavito financijskih razloga, snažnije otvorila publici nizom izrazitije žanrovskih, a ponekad i neskriveno populističkih filmskih pokušaja. U ovom se radu Babičev treći dugometražni igrani film promatra u svjetlu nacionalne kritičke recepcije obilježene općim doživljajem redatelja kao tvrdokornog realista s naročitim talentom za psihološku karakterizaciju, ali se uz prijedlog snažnije kronotopske kontekstualizacije Sudara na paralelama u vrijeme i prostor dominantnog osjećaja gospodarskog i društvenog napretka razmatra i čitanje njegovih "prizora zamišljaja" kao "vjesnika modernizma" te se nastoji steći uvid u autorov iskorak iz vrlo konkretne problematike poslijeratnog veteranskog (ne)snalaženja u mnogo univerzalnija pitanja sumnje i razarajuće snage fikcije koja prate moderniji, ali i apstraktniji, konstruktivistički prostori. Uz realistički kompleks opisa filma pored dijakronijskog izbora iz recepcije i napomena o nekim poetičkim kontinuitetima temeljem kritički mnogo uspješnijeg prethodnog filma Veselica, prilažu se i moguće kraće usporedbe s drugim hrvatskim djelima razdoblja. Za modernistički kompleks nezaobilaznima se, pak, pokazuju doprinosi snimatelja i scenografa Sudara na paralelama Nikole Majdaka i Želimira Zagotte, kojima puni smisao pridaje neočekivani Babičev smisao za oniričku logiku koja može podsjetiti na nadrealizam.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filmska umjetnost (filmske, elektroničke i medijske umjetnosti pokretnih slika)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI