Pregled bibliografske jedinice broj: 1064125
Uloga škole i školske vezanosti u objašnjenju ponašanja učenika
Uloga škole i školske vezanosti u objašnjenju ponašanja učenika // Odgoj u školi / Opić, Siniša ; Bilić, Vesna ; Jurčić, Marko (ur.).
Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2015. str. 119-154
CROSBI ID: 1064125 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga škole i školske vezanosti u objašnjenju ponašanja učenika
(The role of the school and school bonding in explaining student behaviours)
Autori
Bilić, Vesna
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Odgoj u školi
Urednik/ci
Opić, Siniša ; Bilić, Vesna ; Jurčić, Marko
Izdavač
Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Grad
Zagreb
Godina
2015
Raspon stranica
119-154
ISBN
987-953-7210-85-4
Ključne riječi
škola, školska vezanost, ponašanje učenika
(school, school bonding, student behaviour)
Sažetak
U ovom radu analiziraju se dvije skupine ponašanja učenika u školi: prosocijalno, društveno poželjno ponašanje, koje karakterizira briga za druge, te širok spektar problematičnih oblika ponašanja koji se učestalo ponavljaju i odstupaju od kulturnih normi i školskih pravila, a mogu štetno djelovati na uspjeh i razvoj obrazovnih, socijalnih i osobnih kompetencija učenika. Oblici problematičnog ponašanja klasificirani su u pasivne (povlačenje, pasivnost, nemarnost) i aktivne oblike. Na neke od aktivnih oblika društvo gleda benevolentno (laganje, varanje na ispitima), a neki izazivaju ozbiljnu zabrinutost (namjerno kršenje školskih pravila i nasilno ponašanje). U svjetlu socijalno-ekološke teorije ponašanje učenika objašnjava se utjecajem različitih čimbenika: osobnih, obiteljskih, društvenih. U empirijskom istraživanju ispitivana je povezanost između predanosti i privrženosti, odnosno školske vezanosti i prosocijalnih, odnosno problematičnih oblika ponašanja učenika u školi. U istraživanju su sudjelovala 534 učenika sedmog i osmog razreda osnovnih škola iz pet županija u Republici Hrvatskoj. Rezultati frekvencijske analize sugeriraju da je učenicima školski uspjeh važan, a da bi se uspjeh postigao neophodno je ulagati trud, odnosno velik broj sudionika angažira se u školskim aktivnostima, dok su rezultati za varijablu privrženosti školi koja se odnosi na emocionalne aspekte odnosa prema školi i nastavnicima nešto niži, a čak 56% ispitanika ne voli školu. Rezultati robusne diskriminacijske analize pokazuju da su djevojčice sklonije prosocijalnom ponašanju te su kod njih manje prisutni oblici problematičnog ponašanja negoli kod dječaka. Utvrđena je zabrinjavajuća učestalost svih analiziranih problematičnih oblika ponašanja, od pasivnih koji su obično zanemaruju preko sklonosti učenika varanju na ispitima, testovima i sl. do namjernog kršenja školskih pravila te agresivnog i nasilnog ponašanja. Analizom povezanosti predanosti izvršavanju školskih obveza i privrženosti školi, sa skupom varijabli ponašanja, utvrđeno je da je niža razina predanosti izvršavanju školskih obveza povezana s višom razinom nepoželjnih oblika ponašanja i obratno. Također, niža je razina privrženosti školi povezana s višom razinom nepoželjnog ponašanja i obratno.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)