Pregled bibliografske jedinice broj: 1063388
Komponente darovitosti kod učenika koji su sudjelovali na smotri „LiDraNo“
Komponente darovitosti kod učenika koji su sudjelovali na smotri „LiDraNo“, 2019., diplomski rad, diplomski, Odjel za psihologiju, Zadar
CROSBI ID: 1063388 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Komponente darovitosti kod učenika koji su
sudjelovali na smotri „LiDraNo“
(Components of giftedness for students who
participated in "LiDraNo")
Autori
Ninković, Tajana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Odjel za psihologiju
Mjesto
Zadar
Datum
15.07
Godina
2019
Stranica
58
Mentor
Izabela Sorić
Ključne riječi
darovitost, kreativnost, EPoC, reproduktivna sposobnost, motivacija
(giftedness, creativity, EPoC, reproductive ability, motivation)
Sažetak
Osnovni cilj ovog istraživanja bio je ispitati odnos jezično-literarne domene kreativnosti, reproduktivne sposobnosti (sposobnosti dosjećanja značenja poznatih riječi), motivacijske orijentacije u akademskoj domeni i znanja iz hrvatskog jezika kod učenika viših razreda osnovne škole koji su sudjelovali i onih koji nisu sudjelovali na smotri LiDraNo 2019. godine. Navedene komponente su odabrane na temelju Renzullijeve troprstenaste teorije darovitosti kojom on tvrdi da je darovitost sačinjena od tri komponente: kreativnosti, iznadprosječnih sposobnosti i visoke motivacije. Novije teorije i sve veći broj istraţivanja sugerira da je kreativnost vrlo kompleksna i specifična, te da ju je najbolje istraživati unutar određene domene. Darovita djeca se nastoje izraziti kreativno unutar specifičnih područja (Lubart, Zenasi i Barbot, 2013 ; Runco, 1987). Nadalje, ljestvice rječnika Mill Hill razvijene su u pokušaju da se procijeni reproduktivna sposobnost, jedna od dvije komponente opće inteligencije koje je identificirao Spearman (1923, prema Raven 1983). Daroviti i uspješni učenici upuštaju se u kreativne aktivnosti zbog intrinzične motivacijske regulacije (Ryan i Connell, 1989). U istraţivanju je sudjelovalo 38 učenika šestih, sedmih i osmih razreda (28 djevojaka i 10 dječaka) iz osnovnih škola u gradu Zadru. U polovicu uzorka (N=19) su ušli oni učenici koji su 2019. godine sudjelovali na smotri LiDraNo, a drugu polovicu oni koji nisu sudjelovali. Za ispitivanje odabranih varijabli odabrani su EPoC (instrument koji omogućuje procjenu potencijalne kreativnosti djece i adolescenata), Mill Hill ljestvice rječnika i SRQ-A (upitnik koji ispituje razloge zbog kojih djeca obavljaju određene školske zadatke). Učenici koji su sudjelovali na smotri LiDraNo postizali su bolje rezultate u određenim komponentama jezično- literarne domene kreativnosti od učenika koji nisu sudjelovali. Također su postizali više rezultate na testu reproduktivne sposobnosti i imali su višu autonomnu motivacijsku regulaciju u akademskoj domeni. Nadalje, učenici koji su postizali bolje rezultate na testu reproduktivne sposobnosti su pisali i više teksta i osmišljavali kreativnije priče. Učenici koji su sudjelovali na smotri LiDraNo imali su više ocjene iz hrvatskog jezika od učenika koji nisu sudjelovali.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija