Pregled bibliografske jedinice broj: 1063054
Motivi meandra i svastike na ranokršćanskim mozaicima salonitanske škole-radionice mozaika
Motivi meandra i svastike na ranokršćanskim mozaicima salonitanske škole-radionice mozaika // ZBORNIK I. SKUPA HRVATSKE RANOKRŠĆANSKE ARHEOLOGIJE (HRRANA) / Sanader, Mirjana ; Tončinić, Domagoj ; Kaić, Iva ; Matijević, Vinka (ur.).
Zagreb: Arheološki zavod Odsjeka za arheologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu FF press, 2020. str. 193-204 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 1063054 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Motivi meandra i svastike na ranokršćanskim
mozaicima salonitanske škole-radionice mozaika
(THE MOTIFS OF MEANDER AND SWASTIKA ON THE EARLY
CHRISTIAN MOSAICS OF THE SALONITAN MOSAIC
SCHOOL-WORKSHOP)
Autori
Matulić, Branko
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
ZBORNIK I. SKUPA HRVATSKE RANOKRŠĆANSKE ARHEOLOGIJE (HRRANA)
/ Sanader, Mirjana ; Tončinić, Domagoj ; Kaić, Iva ; Matijević, Vinka - Zagreb : Arheološki zavod Odsjeka za arheologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu FF press, 2020, 193-204
ISBN
978-953-175-785-0
Skup
1. skup hrvatske ranokršćanske arheologije (HRRANA)
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 15.03.2018. - 17.03.2018
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
meandar ; svastika ; mozaik ; simbol ; znak ; likovnost ; salonitanska škola-radionica mozaika ; provincija Dalmacija
(meandar ; swastika ; mosaic ; symbol ; sign , visual artwork ; Salonitan mosaic school-workshop ; province of Dalmatia)
Sažetak
Motivi meandra i svastike jedni su od najstarijih i najraširenijih likovnih uzoraka koji se javljaju na gotovo svakom mediju vizualnih umjetnosti pa tako i na mozaicima. Njihova osnovna obilježja su dugo trajanje, gotovo od samih početaka likovnog izražavanja čovjeka do danas te njihova rasprostranjenost na svim kontinetima. Inkorporirani su u likovnost gotovo svih civilizacija, a derivacija su spirale koja je praiskonski simbol svemira i vremensko-prostorne beskonačnosti. Likovnom pretvorbom spirale iz organskog u geometrijsko obličje nastaju meandar i svastika s gotovo istovjetnim značenjem beskonačnosti, ritma, neprekinutosti, sunca, života, dobra, svjetla, nade i zdravlja. Njihova simbolika vremenom je postala slojevita, no uvijek na tragu izvorne solarne simbolike koju preuzima i ranokršćanska ikonografija kako unutar, tako i izvan konteksta liturgije. U današnjem vremenu, motiv svastike, opterećen povijesnim konotacijama drugog svjetskog rata, izgubio je svoj izvorišni sadržaj, štoviše, kao simbol doživljava se u potpuno suprotnom značenju. Samo naizgled na ranokršćanskim mozaicima se može steći dojam da je njihova uporaba uvjetovana njihovom likovnom zanimljivošću koja počiva na izrazito geometriziranoj dekorativnosti i kao takvi izuzetno su prikladni za medij mozaika. Ipak, ne valja zaboraviti, a još manje odbaciti, i njihov simbolički sadržaj vremensko-prostorne beskonačnosti koji je pridržan Bogu
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest, Povijest umjetnosti, Znanost o umjetnosti, Arheologija, Likovne umjetnosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Umjetnička akademija, Split,
Sveučilište u Splitu
Profili:
Branko Matulić
(autor)