Pregled bibliografske jedinice broj: 1062914
Centri pismenosti i srednjovjekovne samostanske škole popova glagoljaša
Centri pismenosti i srednjovjekovne samostanske škole popova glagoljaša // Bosna franciscana : časopis Franjevačke teologije Sarajevo, 40 (2014), XXII; 203-219 (domaća recenzija, pregledni rad, ostalo)
CROSBI ID: 1062914 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Centri pismenosti i srednjovjekovne samostanske
škole popova glagoljaša
(Literacy Centers and Medieval Monastic
Schools of Glagolitic Priests)
Autori
Krešić, Ivana
Izvornik
Bosna franciscana : časopis Franjevačke teologije Sarajevo (1330-7487) 40
(2014), XXII;
203-219
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, ostalo
Ključne riječi
popovi glagoljaši ; srednjovjekovni obrazovni sustav ; samostanske škole ; čitanje ; abecedariji ; azbučne molitve ; metoda sricanja
(glagolitic priests ; medieval educational system ; monastery schools ; reading ; abecedarium ; alphabet prayers ; spelling-method)
Sažetak
Za hrvatsku kulturu pismenosti specifična je njezina višejezičnost i višepismenost od samih začetaka, kao i rana pojava narodnog jezika na glagoljičnom i ćiriličnom pismu. Takvoj poliglotičnosti i poligrafičnosti morao je prethoditi sustavno organiziran prosvjetni rad. Premda se iz najranijeg razdoblja prosvjetne djelatnosti na hrvatskome govornom području nisu sačuvali brojni dokazi, poznato je da su svi samostani i redovničke zajednice ujedno bili i škole, a poznavanje pismenosti predstavljalo je jedan od osnovnih zahtjeva života u takvim vrstama zajednica. U radu se nastoji sustavno prikazati tko su nositelji slavenske pismenosti, kako su organizirani i na kojem području su djelovali te kako su i koliko vanjske društveno- povijesne okolnosti djelovale na razvojni put hrvatskoga jezika. Pritom se posebna pažnja pridaje specifičnom metodološkom instrumentariju osmišljenom za poučavanje glagoljice i ćirilice koji se posredstvom grčkih misionara- prosvjetitelja prenio na ove prostore i čuvao u tradiciji poučavanja sve do konačne prevlasti latinice kao pisma hrvatskoga jezika.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija, Interdisciplinarne humanističke znanosti, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)