Pregled bibliografske jedinice broj: 1058993
ŽIVJETI DIJALOG – KORACIMA PAULA FREIREA
ŽIVJETI DIJALOG – KORACIMA PAULA FREIREA // Arhe. Časopis za filozofiju, 14 (2017), 2; 173, 196 (recenziran, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1058993 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
ŽIVJETI DIJALOG – KORACIMA PAULA FREIREA
(TO LIVE A DIALOG – FOOTPRINTS
OF PAULO FREIRE)
Autori
Krznar, Tomislav, Bendeković, Antonija ; Šijak, Silvija
Izvornik
Arhe. Časopis za filozofiju (1820-0958) 14
(2017), 2;
173, 196
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Misao Paula Freirea, filozofija odgoja, obrazovanje, dijalog, obespravljenost, oslobođenje
(The thought of Paulo Freire, the philosophy of education, education, dialogue, obesity, liberation)
Sažetak
U ovom radu želimo dati prikaz nekoliko osnovnih pojmova u misli brazilskog pedagoga Paula Freirea, čineći to imamo pred očima „cjelinu“ obrazovnog procesa. Svoju pažnju usmjeravamo na analizu nekoliko, po našem sudu ključnih, pozicija iz Freireova najznačajnijeg djela Pedagogija obespravljenih. Referirajući na misaone pozicije, koje nastojimo ogledati u kontekstu Freireova života, usredotočujemo se na fenomen dijaloga kako ga vidi Freire, posebno na odnose aktera unutar dijaloškog procesa, kao i na „izvanjska“ socijalna i ekonomska određenja koja često dominiraju obrazovnim procesom. Posebnu pažnju u ovom sklopu nam privlači Freirova misao da čovjek, kao slobodno biće dijalogom gradi ljudski svijet, a da je upravo obrazovanje mehanizam koji stvara društvene nejednakosti i obespravljenost mnogih. Drugi značajni fenomen koji stoji u fokusu naših promišljanja u ovom radu je Freireova kritika „bankarskog koncepta obrazovanja“ kako Freire naziva „klasične“ oblike obrazovanja koji su na djelu u zapadnjačkim društvima. Najznačajnija određenja ovog koncepta su pasivnost i pokornost, kojima Freire suprotstavlja obrazovanje za slobodu i potrebu izgradnje ljudskijeg svijeta. Svjesni privlačnosti Freireove misli, posebno ako je razmatramo u kontekstu trenutnih obrazovnih procesa ili, još i više, potrebe njihove „reforme“, no istovremeno smo svjesni i ograničenja koje ova misao nosi, ponajprije u pogledu praktičnih ostvarenja. Ipak, ostaje jedno: Freireova misao je iznimno nadahnjujuća i moguće ju je oživjeti makar u mikrostrukturama sustava obrazovanja. To je poruka koju nosi ovaj članak, i to u idejnom i operativnom pogledu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Filozofija
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus