Pregled bibliografske jedinice broj: 1057485
Procjena pouzdanosti ocjenjivača eseja na ispitima državne mature
Procjena pouzdanosti ocjenjivača eseja na ispitima državne mature // 4. Dani obrazovnih znanosti - Odgojno-obrazovni sustav: ograničavajuće i/ili poticajno okruženje - Knjiga sažetaka
Zagreb, Hrvatska, 2018. str. 34-35 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, ostalo)
CROSBI ID: 1057485 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Procjena pouzdanosti ocjenjivača eseja na ispitima
državne mature
(Assessing rater reliability in state matura essay
grading)
Autori
Ćurković, Natalija ; Džida, Marija ; Kapović, Iva
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, ostalo
Izvornik
4. Dani obrazovnih znanosti - Odgojno-obrazovni sustav: ograničavajuće i/ili poticajno okruženje - Knjiga sažetaka
/ - , 2018, 34-35
ISBN
978-953-6218-79-0
Skup
4. dani obrazovnih znanosti = 4th Days of Educational Sciences
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 25.10.2018. - 26.10.2018
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
državna matura ; esej ; ocjenjivači ; selekcija
(state matura exams ; essay ; raters ; selection)
Sažetak
Standardizirani ispiti kojima se ispituje poznavanje bilo materinskog, bilo stranog jezika nužno uključuju zadatke esejskoga tipa kojima se nastoji ispitati razina jezične produkcije. Iako ovi zadaci daju dublji uvid u usvojenost jezičnih znanja te se njima mogu ispitivati složeniji kognitivni procesi poput analize, evaluacije i sinteze, njihova vrijednost u terminima pouzdanosti mjerenja je ograničena. Unatoč unaprijed postavljenim kriterijima i jedinstvenoj skali bodovanja, svaki ocjenjivač prilikom ocjenjivanja unosi i svoj subjektivni faktor koji je nemoguće u potpunosti izbjeći i kontrolirati. To je posebno važno na ispitima visokoga rizika poput državne mature. Ispitu iz hrvatskoga jezika koji uključuje pisanje eseja dužine od 600-800 riječi godišnje pristupa oko 35 000 pristupnika te posao ocjenjivanja obavlja oko 200 ocjenjivača. Stoga je ovo ispitivanje imalo dva cilja: (I) pronaći najbolji pokazatelj kvalitete ocjenjivanja na temelju kojega će biti moguće provesti selekciju ocjenjivača ; (II) detektirati dijelove skale za vrednovanje na kojima je najmanja pouzdanost ocjenjivanja. Selekciji ocjenjivača pristupila su 353 nastavnika hrvatskoga jezika s minimalno deset godina radnoga staža u nastavi. Ocjenjivači su imali zadatak ocijeniti dvadeset prošlogodišnjih esejskih uradaka na temelju standardizirane skale koja sadrži dvanaest sastavnica podijeljenih u tri glavne kategorije: sadržaj, organizacija i jezik. Maksimalni broj bodova na skali je 40. Za svaki od tih dvadeset uradaka postignut je konsenzus stručne radne skupine za izradu ispita o ukupnom broju bodova. Za svakog je ocjenjivača izrađen njegov ocjenjivački profil i to na temelju odstupanja u ocjenjivanju u odnosu na procjenu stručne radne skupine te na prosjek grupe ocjenjivača. Također su izračunata prosječna odstupanja u ukupnom broju bodova i pojedinim sastavnicama skale izražena kroz standardne devijacije te Cronbach-Gleserova distanca kao i korelacijske vrijednosti. Integracijom dobivenih pokazatelja ocjenjivači su rangirani u četiri kategorije s obzirom na pouzdanost ocjenjivanja. Nadalje, dobiven je uvid u pouzdanost ocjenjivanja na svakoj od pojedinih sastavnica skale. Po završetku ispitivanja svaki je ocjenjivač dobio na uvid svoj ocjenjivački profil te opću ocjenu svojih ocjenjivačkih kvaliteta. Ovo ispitivanje daje uvid u karakteristike ocjenjivača, ali i same skale za vrednovanje te daje preporuke za poboljšanje kvalitete procesa ocjenjivanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb,
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb,
Nacionalni centar