Pregled bibliografske jedinice broj: 1057367
Stereotipi i osjećaji kao prediktori namjera ponašanja u kontekstu izbjegličke krize
Stereotipi i osjećaji kao prediktori namjera ponašanja u kontekstu izbjegličke krize // Suvremena psihologija, 22 (2019), 2; 181-198 doi:10.21465/2019-SP-222-03 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1057367 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Stereotipi i osjećaji kao prediktori namjera
ponašanja
u kontekstu izbjegličke krize
(Stereotypes and emotions as predictors of
behaviour
tendencies in the context of the refugee crisis)
Autori
Franc, Renata ; Maglić, Marina ; Pavlović, Tomislav
Izvornik
Suvremena psihologija (1331-9264) 22
(2019), 2;
181-198
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
stereotipi ; međugrupne emocije ; namjere ponašanja ; međugrupni odnosi ; izbjeglice
(stereotypes ; intergroup emotions ; behavioural tendencies ; intergroup relationships ; refugees)
Sažetak
Cilj rada je u kontekstu izbjegličke krize provjeriti ulogu stereotipa i međugrupnih emocija u objašnjenju iskazanih namjera međugrupnih ponašanja polazeći od proširenog Modela sadržaja stereotipa tzv. BIAS map modela. Rad temeljimo na podacima prikupljenim 2016. godine online anketiranjem prigodnog uzorka hrvatskih građana (N = 468) na temu stavova o izbjeglicama. Korištenim instrumentima zahvatili smo dvije dimenzije osobnih stereotipa o izbjeglicama: toplinu i kompetentnost, četiri međugrupne emocije: divljenje, zavist, prezir i sažaljenje, te namjere dva tipa ponašanja: aktivno pomaganje i aktivno nanošenje štete izbjeglicama. Na općoj razini rezultati ukazuju da stereotipi i međugrupne emocije predviđaju namjere aktivnog pomaganja i aktivnog nanošenja štete izbjeglicama. Konkretno, u skladu s postavkama BIAS modela potvrđeno je da su stereotipi o toplini (u odnosu na stereotipe o kompetentnosti) primarni prediktori namjera i aktivnog pomaganja i nanošenja štete, a da su emocije bitni neposredni prediktori namjera te da (djelomično) posreduju efekte stereotipa na namjere aktivnih ponašanja. Međutim, rezultati o pojedinim emocijama kao prediktorima aktivnih ponašanja i posrednicama efekata stereotipa, sukladno dijelu dosadašnjih nalaza, odstupaju od teorijskih očekivanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus