Pregled bibliografske jedinice broj: 1057253
Prevencija nasilja u mladenačkim vezama – iskustva evaluacije složene intervencije
Prevencija nasilja u mladenačkim vezama – iskustva evaluacije složene intervencije // 24.godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Psihologija u prevenciji poremećaja i očuvanju zdravlja. Sažeci priopćenja
Opatija, Hrvatska, 2016. str. 1-1 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1057253 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Prevencija nasilja u mladenačkim vezama – iskustva
evaluacije složene intervencije
(Prevention of teen dating violence - evaluation of
a complex intervention)
Autori
Ajduković, Dean ; Löw, Ajana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
24.godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Psihologija u prevenciji poremećaja i očuvanju zdravlja. Sažeci priopćenja
/ - , 2016, 1-1
Skup
24.godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Psihologija u prevenciji poremećaja i očuvanju zdravlja
Mjesto i datum
Opatija, Hrvatska, 09.11.2016. - 12.11.2016
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
nasilje u mladenačkim vezama ; prevencija
(teen dating violence ; prevention)
Sažetak
Uvod: U posljednjih 7 godina u nizu srednjih škola provodi se kratki program prevencije nasilja u mladenačkim vezama koji je dosad obuhvatio preko 20.000 učenika trećih razreda srednjih škola u različitim dijelovima Hrvatske. Program je nastao suradnjom stručnih suradnika iz velikog broja srednjih škola i sveučilišta. Prvom evaluacijom (2011) pokazali smo da postoje statistički značajni, mali do srednje veliki učinci intervencije koja se sastoji od radionica što se provode tijekom samo 4 školska sata. Budući da u provedbi radionica sudjeluju studenti više fakulteta koji se za to osposobljavaju kao i stručni suradnici u srednjim školama, postoji više razloga za moguća odstupanja od uputa opisanih u priručniku: od razlika u pripremi voditelja, nepredviđenih okolnosti u provedbi do specifičnog konteksta škole, te je stoga provedeno drugo evaluacijsko istraživanje. Metoda: Provedeno je veliko kvazieksperimentalno evaluacijsko istraživanje školske godine 2014. / 2015., sa 1503 učenika u intervencijskoj i 1446 u komparabilnoj (kontrolnoj) grupi, iz 39 srednjih škola (20 gimnazija i 19 strukovnih škola) iz 15 gradova. U uzorku su bila podjednako zastupljena oba spola, gotovo polovica sudionika imala je iskustvo veze u posljednjih 6 mjeseci., uz prosječno trajanje veze od 9, 5 mjeseci. Intervencija je provedena na polovici uzorka, a razredi koji su ušli u intervencijsku skupinu odabrani su slučajnim izborom. Evaluacija je provedena grupnim anketiranjem prije intervencije i 3-6 mjeseci nakon intervencije, a upitnik je mjerio stavove prema nasilju u vezama, prepoznavanje nasilja, važnost prava i sklonost postavljanja granica, traženje i pružanje podrške u slučaju nasilja te iskustvo činjenja i doživljavanja nasilja u vezi. Rezultati: Intervencija je imala učinak na bolje prepoznavanja nasilja i manje činjenja seksualnog nasilja. Kada se uzimaju u obzir obilježja provođenja intervencije i usmjerenje škole, značajan je efekt i za varijablu stava prema nasilnom ponašanju te pružanje pomoći vršnjacima. Također, za pojedine zavisne varijable značajne su interakcije intervencije s usmjerenjem škole te nekim obilježjima provođenja intervencije. Rasprava: Iako su, gledajući na ukupnom uzorku, efekti malog reda veličine, u pojedinim školama efekti dosežu i do 40% objašnjene varijance zavisne varijable. U evaluaciji složenih intervencija kao što je ovaj preventivni program potrebno je voditi računa o nizu kontekstualnih i provedbenih specifičnosti kako bi se postigli planirani ciljevi. Zaključak: Program prevencije nasilja u mladenačkim vezama kroz kojeg godišnje prolazi više tisuća mladih u okviru redovne nastave zahtijeva pažljivu i dosljednu provedbu kako bi se mogli pratiti njegovi učinci i osigurala zadovoljavajuća razina uspješnosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb,
Filozofski fakultet, Zagreb