Pregled bibliografske jedinice broj: 1054809
Kompetencije budućih odgajatelja iz područja prijelaza i prilagodbe: Analiza studijskih programa i implikacije za promjene
Kompetencije budućih odgajatelja iz područja prijelaza i prilagodbe: Analiza studijskih programa i implikacije za promjene // Prozor u svijet obrazovanja, nauke i mladih zbornik radova / Nesimović, Sanela ; Mešanović-Meša, Emira (ur.).
Sarajevo: Pedagoški fakultet Univerziteta u Sarajevu, 2019. str. 309-324
CROSBI ID: 1054809 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kompetencije budućih odgajatelja iz područja
prijelaza i prilagodbe: Analiza studijskih
programa i implikacije za promjene
(The analysis of future early childhood educators'
competences in the field of transition and
adaptation: the analysis of study programs and
implications for changes)
Autori
Tatalović Vorkapić, Sanja ; Katić, Vesna
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Prozor u svijet obrazovanja, nauke i mladih zbornik radova
Urednik/ci
Nesimović, Sanela ; Mešanović-Meša, Emira
Izdavač
Pedagoški fakultet Univerziteta u Sarajevu
Grad
Sarajevo
Godina
2019
Raspon stranica
309-324
ISBN
978-9926-448-07-3
Ključne riječi
kompetencije ; odgajatelji ; prijelaz i prilagodba ; studijski program
(competencies ; early childhood educators ; transition and adaptation ; study program)
Sažetak
Prijelazna razdoblja i prilagodbe koje ih slijede u ranoj i predškolskoj dobi predstavljaju velik izazov za dijete s obzirom na njegov cjelokupni psihički razvoj i njegovu dobrobit. Prema suvremenim modelima razumijevanja prijelaza i prilagodbe, dijete i njegove intrapersonalne karakteristike su u središtu promjena koje se događaju i koje predstavljaju neke od značajnih determinanti njegovog cjelokupnog psihičkog doživljavanja i funkcioniranja s dugoročnim efektima. Aspekti koji nisu u središtu, ali u značajnoj mjeri određuju kvalitetu prijelaza i prilagodbe su različiti interpersonalni čimbenici: primarni skrbnici, dinamika obitelji, odgajatelji kao „značajni drugi“, organizacija rada u dječjem vrtiću, lokalna zajednica, kultura i društvene vrijednosti u kojima dijete živi te njihove međusobne interakcije. Odgajatelji kao „značajni drugi“ imaju važnu ulogu, kako u odnosu na kvalitetu prijelaza i prilagodbe samog djeteta, tako i u suradnji s roditeljima, stoga je važno tijekom inicijalnog obrazovanja odgajatelja osigurati stjecanje potrebnih kompetencija u ovom izazovnom periodu života djeteta. Vezano uz to cilj ovog istraživanja bio je provesti kvalitativnu analizu postojećih studijskih programa u Hrvatskoj, kako bi se dobio objektivan uvid u mogućnosti stjecanja potrebnih kompetencija za rad s djecom i roditeljima tijekom perioda prijelaza i prilagodbe u dječjem vrtiću. Kao što smo i pretpostavile, provedena analiza, koja je obuhvatila sveučilišne studijske programe ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja javno dostupnog Informacijskog sustava visokih učilišta u RH, pokazala je da ne postoje eksplicitni i izravno povezani kolegiji s ciljem osiguravanja stjecanja kompetencija za rad s djecom i roditeljima tijekom prijelaza i prilagodbe. S obzirom da postoji vrlo mali broj kolegija koji minimalno obrađuju ovu temu, postavlja se pitanje dostatnosti potrebnih kompetencija tijekom prijelaza i prilagodbe u radu s djecom i roditeljima. U radu se raspravlja o mogućnostima promjene postojećih studijskih programa u domeni oblika nastave koji bi omogućili studentima stjecanje potrebnih kompetencija, kao i o prijedlozima uvođenja programa cjeloživotnog učenja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Interdisciplinarne društvene znanosti, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
POVEZANOST RADA
Projekti:
Dobrobit djece u prijelaznim životnim periodima: Empirijska provjera Ekološko-dinamičkog modela
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Rijeka