Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1053111

Svrhovitost odgoja, obrazovanja i njezino jedinstvo s idejom čovjeka kao ono utemeljujuće pedagogijske znanosti


Komar, Zvonimir
Svrhovitost odgoja, obrazovanja i njezino jedinstvo s idejom čovjeka kao ono utemeljujuće pedagogijske znanosti // Radovi Zavoda za znanstvenoistraživački i umjetnički rad u Bjelovaru, 11 (2017), 11; 47-60 doi:10.21857/yk3jwhr8d9 (domaća recenzija, članak, znanstveni)


CROSBI ID: 1053111 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Svrhovitost odgoja, obrazovanja i njezino jedinstvo s idejom čovjeka kao ono utemeljujuće pedagogijske znanosti
(The Purposeness of Upbringing and Education ; the Unity thereof with the Basic Idea of Man in the Science of Pedagogy)

Autori
Komar, Zvonimir

Izvornik
Radovi Zavoda za znanstvenoistraživački i umjetnički rad u Bjelovaru (1846-9787) 11 (2017), 11; 47-60

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
pedagogija ; filozofija ; odgoj ; obrazovanje ; svrha

Sažetak
Autor razmatra pojam svrhe preko Aristotelove filozofije kroz odnose uzroka (prije svega odnosa causa materialis-causa formalis-causa finalis, budući da causa efficiens ne spada neposredno u okvir ove rasprave), te modaliteta bitka (potentia-actus). Ovo istraživanje ne pokazuje samo klasični pojam svrhe, već i bitkujućeg okružja u kojem je svrha uopće uspostavljiva i misliva. Kroz Aristotelovu raspravu „O duši” istražuje se spada li razmatranje biti čovjeka također u okružje rasprave o uzrocima. Na temelju klasičnog pojma svrhe, razlikuju se ideja svrhe od ideja ciljeva i planiranja. Potom se ispituje ima li ovako pronađena svrha zajednički temelj s jednim sasvim naročitim pojmom bivanja. Dalje se specifično tome odgovarajući pojam čovjeka kao bivanja nakon istraživanja Aristotelova djela traži i kroz Platonov pojam čovjeka kao Erosa te kasniju njemačku tradiciju mišljenja čovjeka kao subjekt-objekta (Kant, Herbart, Fichte, Hegel). Kroz ove veze vide se ne samo slučajna historiografska, već i nužna teorijsko-povijesna veza klasičnog grčkog i njemačkog mišljenja, te pedagogije kao znanosti. Nakon ustanovljavanja veze pojma svrhe i čovjeka kao bivanja, razmatraju se principi i temeljni („domaćih”, prema Herbartu) pojmovi pedagogije. Prvo se nastoji doći do izvornog smisla nekih od domaćih pedagogijskih pojmova. Potom se ispituje jesu li domaći pedagogijski pojmovi (prije svega obrazovljivost, obrazovanje, odgoj, interes), kao i unutarnja logika pedagogije sami u skladu s izvornom idejom svrhe te čovjeka kao bivanja. Nakon izvršenog misaonog istraživanja, pokušava se utemeljiti i sabrati ono što bi činilo izvornu, sebe-legitimiranu, filozofijsko-pedagogijsku perspektivu mišljenja i djelovanja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Pedagogija, Filozofija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb,
Sveučilište u Zagrebu

Profili:

Avatar Url Zvonimir Komar (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

doi hrcak.srce.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Komar, Zvonimir
Svrhovitost odgoja, obrazovanja i njezino jedinstvo s idejom čovjeka kao ono utemeljujuće pedagogijske znanosti // Radovi Zavoda za znanstvenoistraživački i umjetnički rad u Bjelovaru, 11 (2017), 11; 47-60 doi:10.21857/yk3jwhr8d9 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
Komar, Z. (2017) Svrhovitost odgoja, obrazovanja i njezino jedinstvo s idejom čovjeka kao ono utemeljujuće pedagogijske znanosti. Radovi Zavoda za znanstvenoistraživački i umjetnički rad u Bjelovaru, 11 (11), 47-60 doi:10.21857/yk3jwhr8d9.
@article{article, author = {Komar, Zvonimir}, year = {2017}, pages = {47-60}, DOI = {10.21857/yk3jwhr8d9}, keywords = {pedagogija, filozofija, odgoj, obrazovanje, svrha}, journal = {Radovi Zavoda za znanstvenoistra\v{z}iva\v{c}ki i umjetni\v{c}ki rad u Bjelovaru}, doi = {10.21857/yk3jwhr8d9}, volume = {11}, number = {11}, issn = {1846-9787}, title = {Svrhovitost odgoja, obrazovanja i njezino jedinstvo s idejom \v{c}ovjeka kao ono utemeljuju\'{c}e pedagogijske znanosti}, keyword = {pedagogija, filozofija, odgoj, obrazovanje, svrha} }
@article{article, author = {Komar, Zvonimir}, year = {2017}, pages = {47-60}, DOI = {10.21857/yk3jwhr8d9}, keywords = {pedagogija, filozofija, odgoj, obrazovanje, svrha}, journal = {Radovi Zavoda za znanstvenoistra\v{z}iva\v{c}ki i umjetni\v{c}ki rad u Bjelovaru}, doi = {10.21857/yk3jwhr8d9}, volume = {11}, number = {11}, issn = {1846-9787}, title = {The Purposeness of Upbringing and Education ; the Unity thereof with the Basic Idea of Man in the Science of Pedagogy}, keyword = {pedagogija, filozofija, odgoj, obrazovanje, svrha} }

Citati:





    Contrast
    Increase Font
    Decrease Font
    Dyslexic Font