Pregled bibliografske jedinice broj: 1051412
Usporedba djelovanja Modela recipročnog odgovora i Dijakronijskog modela u nastavi glazbene umjetnosti na oblikovanje glazbenog ukusa učenika
Usporedba djelovanja Modela recipročnog odgovora i Dijakronijskog modela u nastavi glazbene umjetnosti na oblikovanje glazbenog ukusa učenika, 2018., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 1051412 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Usporedba djelovanja Modela recipročnog odgovora i Dijakronijskog modela u nastavi glazbene umjetnosti na oblikovanje glazbenog ukusa učenika
(Comparison of the impact of the Reciprocal feedback model of musical response and The diachronic model in teaching music art on shaping musical taste of secondary school students)
Autori
Senjan, Ivana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
30.06
Godina
2018
Stranica
345
Mentor
Dobrota, Snježana
Ključne riječi
estetski odgoj, Glazbena umjetnost, glazbene preferencije, glazbeni ukus, modeli poučavanja glazbe
(aesthetic education, Music Art, music preference, musical taste, models in teaching Music Art)
Sažetak
Cilj ovog istraživanja bio je usporediti djelovanje nastave Glazbene umjetnosti utemeljene na Modelu recipročnog odgovora (Hargreaves, MacDonald i Miell, 2005) s nastavom Glazbene umjetnosti utemeljene na tradicionalnom dijakronijskom modelu na oblikovanje glazbenog ukusa učenika. U teorijskom se dijelu disertacije ukazalo na značaj estetike za razvoj osobne kulture pojedinca i na specifičnosti estetskog odgoja u nastavi glazbe. Opisani su modeli glazbenih preferencija koji naglašavaju utjecajne čimbenike na glazbene preferencije, njihovu interakciju te odgovor slušatelja na glazbu. Također je prikazana retrospektiva nastave glazbe u hrvatskim općeobrazovnim srednjim školama i obilježja Glazbene umjetnosti s analizom postojećih modela poučavanja te mogućom perspektivom nastavnog predmeta. Za potrebe empirijskog istraživanja osmišljen je jednogodišnji eksperimentalni nastavni program u kojem su nastavne jedinice raspodijeljene u četiri tematske cjeline: Slušatelj, Situacije i konteksti slušanja glazbe, Glazba i Odgovor na glazbu, analogno koncepciji Modela recipročnog odgovora. Akcijsko istraživanje provedeno je metodološkim postupkom eksperimenta s usporednim skupinama (N=171) u dvjema općim gimnazijama s dvama različitim modelima poučavanja, a glazbeni ukus učenika promatran je s obzirom na situacije i kontekste slušanja glazbe, percepciju glazbe, preferencije glazbenih stilova, interkulturalne kompetencije i stavove prema nastavi glazbe. Rezultati istraživanja pokazali su da postoji statistički značajna razlika u korist eksperimentalnog modela poučavanja u različitim aspektima glazbenog znanja, percepciji glazbeno-izražajnih sastavnica, razvoju kritičkog mišljenja prema slušanoj glazbi, preferiranju stilova umjetničke, tradicijske i filmske glazbe te mjuzikla. Učenici su eksperimentalne skupine, za razliku od učenika kontrolne skupine, razvili pozitivniji stav prema nastavi i nastavniku glazbe, zalažu se za povećanje udjela glazbe s tradicijskim obilježjima različitih naroda u nastavi glazbe te smatraju da je nastava pozitivno djelovala na oblikovanje njihova glazbenog ukusa. Iako taj pomak nije vidljiv u svim elementima, za očekivati je da bi longitudinalno istraživanje ovoga modela poučavanja tijekom četiriju godina srednjoškolskog obrazovanja pokazalo intenzivniji učinak nastave glazbe na oblikovanje glazbenog ukusa učenika.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet u Splitu